Opel Zafira Life: met de Franse slag

671

Wat door Opel vooraf werd aangekondigd als één van de grote wereldpremières op het Salon van Brussel, blijkt niet meer te zijn dan een gerebadgede people carrier uit de PSA-stal.

Wie had gehoopt dat Opel zijn nieuwe Corsa naar Brussel zou sturen, komt daarmee behoorlijk bedrogen uit. Een vierde generatie van de Zafira, daarmee zullen de salonbezoekers het de komende weken moeten stellen. Net als de Combo doet ook de Zafira het voortaan met een Life-achtervoegsel, al heeft de neofiet in wezen niets meer gemeen met de monovolume – wie koopt die dingen nog? – die in Rüsselsheim wordt uitgezwaaid. Naar de oorzaak is het uiteraard niet lang gissen: de integratie van Opel in het grote PSA-geheel heeft geleid tot een technische (en allicht ook financiële) gemakkelijkheidsoplossing, waarbij de Duitsers gretig gebruik maken van de EMP2-fundamenten van de Citroën SpaceTourer en Peugeot Traveller (om de ProAce van partner Toyota niet te vergeten) om alsnog een veelzijdige people carrier in de catalogus te houden.

Drie lengtes

Die Franse ontstaansgeschiedenis brengt, naast een onmiskenbaar gebrek aan identiteit, gelukkig ook een aantal voordelen met zich mee. Zo zal de nieuwe Zafira Life voortaan in drie verschillende koetswerkvarianten op de markt komen, met lengtes tussen 4,6 en 5,3 meter. Net als bij zijn Franse neefjes laten de zetels of zetelbanken zich verschuiven, neerklappen of verwijderen, om zo tot een maximaal laadvolume van bijna 3.400 liter te komen. Zelfs de kleinste Zafira Life (toepasselijk Small gedoopt) zal tot 9 passagiers kunnen vervoeren.

Ondanks zijn bestelwagenorigines profileert Opel de nieuwe Zafira Life als de ultieme familiewagen, inclusief een Lounge-variant met verwarmde en zelfs masserende voorzetels. Ook een panoramisch dak, een head-up display en een resem elektronische bewaarengelen staan op de optielijst.

Ook elektrisch

Voorlopig geeft Opel nog geen officiële informatie prijs wat de motorisaties betreft, al lijdt het weinig twijfel dat ook die rechtstreeks uit de PSA-rekken zullen komen. Reken dus op een uitgebreid aanbod aan 1,6 en 2 liter-dieselmotoren, met vermogens die variëren van 95 tot 180 pk. In 2021 volgt ook een volledig elektrisch aangedreven variant.