Muscles in Brussels: 10 pk-monsters op het Salon van Brussel

558

Het 97e Salon van Brussel mag dan wel in het teken staan van de lichte bedrijfsvoertuigen, dat betekent niet dat er dit jaar alleen witte Transporters en omgebouwde Ducato’s te bewonderen zijn. Met het Salon Dream Car in Paleis 1 heeft salonorganisator FEBIAC opnieuw een aantal hyperexclusieve auto’s verzameld, maar ook in de andere paleizen staan enkele pk-zwangere parels die je voor geen geld ter wereld mag missen…

1. Aston Martin DBS Superleggera

Voor Aston Martin betekent de komst van de DBS Superleggera zowel het begin als het einde van een tijdperk. Met de Britse GT, die helemaal aan de top van het Aston-gamma komt te staan, rondt het merk een jarenlange vernieuwingsoperatie af, een ingrijpende koerswijziging die de wat ingedommelde Britse constructeur opnieuw helemaal op scherp heeft gezet. Zoek niet naar de gekende V8 van AMG-makelij, de DBS Superleggera komt met de huisgemaakte 5,2 liter-V12 van 720 pk en 900 Nm. Daarmee boort de super-GT zich na 3,4 seconden door de 100 km/u-grens, de topsnelheid bedraagt een waanzinnige 338 km/u.

2. Audi R8 Performance

Zeg niet langer R8 Plus tegen deze nieuwe Audi R8 Performance, één van de laatste supercars die blijft zweren bij een natuurlijk ademende 5,2 liter-V10. Daarmee is de Audi zelfs een zucht sneller dan de (eveneens atmosferische) DBS Superleggera die zonet de revue passeerde, met een chrono van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden. Ondanks de obligate WLTP-update (en de daarmee gepaard gaande installatie van een partikelfilter) won de R8 Performance nog wat pk’s in het krachthonk, goed voor een totaal van 620 stuks (tegenover 570 voor de ‘gewone’ R8).

3. BMW M8 Gran Coupé Concept

Officieel moeten we nog steeds van een studiemodel spreken, al lijdt het al lang geen twijfel meer dat München dit jaar nog met een productieversie op de proppen zal komen om de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé naar het leven te staan. Naar analogie met de M8 Coupé – ook die is trouwens slechts een kwestie van tijd – broedt BMW op een ‘familiale’ supersporter, beide zullen allicht aangedreven worden door de gekende 4,4 liter V8-biturbo uit de BMW M5. Reken dus op een vermogen van om en bij de 600 pk, bovenop een prestatiepotentieel om van te duizelen…

4. Bugatti Chiron

Een auto die al lang geen introductie meer behoeft, is de Bugatti Chiron. De krachtigste productie-auto ter wereld maakt in Brussel zijn opwachting in Paleis 1, waar de andere Dream Cars alleen maar stikjaloers kunnen zijn op z’n 1.500 pk sterke 8 liter-W16 met vier (!) turbo’s. Tenzij je geen gewone sterveling bent of op weg naar de Heizel een blanco cheque van 2,5 miljoen euro gevonden hebt, zullen we je helaas moeten teleurstellen: kijken mag, aankomen niet.

5. Jaguar F-Pace SVR

Eén van de Belgische premières bij Jaguar is deze SVR-iteratie van de F-Pace, een bloedhete super-SUV met de ‘supercharged’ 5 liter-V8 uit de F-Type in het vooronder. Het blok levert in totaal 550 pk en 680 Nm af aan de vier aangedreven wielen, die voor de gelegenheid vergroot werden tot 21 duim (optioneel zelfs 22 duim). Ook de ophanging werd stevig onder handen genomen, zo krijgt de F-Pace SVR een sportonderstel met 30 procent stijvere veren en een achterdifferentieel met torque vectoring. Politiek correct kan je zo’n sportwagen op stelten bezwaarlijk noemen, al zullen zelfs de grootste SUV-haters moeten toegeven dat het cijfermateriaal van de F-Pace SVR alvast niet slecht oogt. Met een spurt van 0 tot 100 km/u in 4,3 tellen en een top van 283 km/u geeft hij zelfs een Porsche Macan Turbo het nakijken, de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio blijft met zijn 2,9 liter-V6 met Ferrari-genen wel een tikkeltje sneller (3,8 seconden).

6. Lamborghini Urus

Over super-SUV’s gesproken, ook Lamborghini heeft sinds kort zo’n ultrasnelle hoogpoter in de catalogus staan. De veelbesproken Urus komt met een geblazen 4 liter-V8 van 650 pk, die de nieuwe ‘Rambo Lambo’ in amper 3,6 tellen afzet aan 100 km/u. Toch zijn het vooral de looks, die de typische designcodes van Lamborghini verpakken in een nooit eerder gezien SUV-kleedje, die spontaan ontzag inboezemen…

7. McLaren 720S Spa 68 Special Edition

Geen spoor van de Speedtail op de McLaren-stand in Paleis 1, wel deze op 3 exemplaren gelimiteerde Spa 68-versie van de 720S. Exact 50 jaar na de allereerste overwinning van Bruce McLaren op het circuit van Spa-Francorchamps brengt McLaren-invoerder Ginion drie door MSO onder handen genomen 720S-modellen op de Belgische markt, waarvan er op het moment van schrijven al twee een eigenaar gevonden hebben. Je weet dus wat je te doen staat…

8. Mercedes-AMG GT63 S 4-Door Coupé

Het merk met de ster brengt naar goede gewoonte een hele waslijst aan nieuwigheden naar Brussel, met onder meer de EQC, GLE, de B-Klasse en – zij het in een black box – de CLA als voornaamste publiekstrekkers. De sportievelingen kunnen zich dan weer vergapen aan de nieuwe Mercedes-AMG GT63S 4-Door Coupé, een gedoodverfde rivaal voor de Porsche Panamera Turbo en de toekomstige M8 Gran Coupé van de vrienden uit Beieren. Met z’n 639 pk en 900 Nm sterke 4 liter-V8 biturbo vormt de op de CLS gebaseerde GT63S 4-Door Coupé het absolute orgelpunt binnen het enorme Mercedes-gamma. Tenzij jij één van de twee Belgen bent die zich een buitenaardse Mercedes-AMG One kan veroorloven?

9. Porsche 911 (992)

Porsche heeft dit jaar een Europese primeur van formaat te pakken, de Belgische invoerder krijgt namelijk de eer om de achtste 911-generatie te lanceren op het Oude Continent. In afwachting van de Turbo, GTS en de aangekondigde 911 Hybrid zal de nieuwe 911 aanvankelijk als Carrera S en Carrera 4S op de markt komen, versies die nog steeds een drukgevulde 3 liter-flat six in hun rugzak hebben zitten. Het blok werd niettemin stevig onder handen genomen om te voldoen aan de nieuwe emissieregels. Niet dat de 911 er zo mak als een lammetje van geworden is, want met 450 pk (een winst van 30 stuks) is de neofiet exact even krachtig als de GTS van de huidige generatie. In rechte lijn is de 911 er alvast wat sneller op geworden, met een spurt van 0 tot 100 km/u in 3,7 seconden (3,6 seconden voor de Carrera 4S) en een top van 306 km/u.

10. AutoBuzz.be Mystery Car

Last, but zeker not least, moeten we het nog over onze eigen Mystery Car hebben, die in een black box zal staan op de AutoBuzz-stand in Paleis 1. Veel kunnen we helaas nog niet verklappen, behalve dat hij sneller accelereert dan een Bugatti Chiron en meer bandensporen trekt dan de gemiddelde dragracer. Nog een tip? Het is één van de weinige auto’s ter wereld die in staat is om wheelies te trekken…