Live in Brussel: De trends en nieuwigheden bij de bestelwagens

334

Als er één ding is wat het huidige Salon voor Lichte Bedrijfsvoertuigen wil aantonen, dan wel dat de bedrijfsvoertuigenmarkt al lang niet meer te herleiden valt tot de witte, rudimentaire en meestal zwaar gehavende bestelwagens die op vrijdagnamiddag de linkerrijstrook opeisen. Aan sommige innovaties kunnen zelfs de personenwagens nog een duimpje zuigen… 

Of het nu aan de strategische partnerships tussen de constructeurs ligt, dan wel aan de technologische revoluties die mogelijk worden gemaakt door de nieuwe generatie bestelwagenplatformen, op veel vlakken hoeven bestelbusjes niet langer onder te doen voor gewone personenwagens. De markt telt vandaag heel wat comfortabele en goed uitgeruste bedrijfsvoertuigen, zo kon onze man vanochtend ter plaatse vaststellen op het (Bedrijfsvoertuigen-)Salon van Brussel. Dit waren zijn voornaamste bevindingen:

  1. Allemaal winnaars

Als we de talloze stickers op de motorkappen en de schuifdeuren mogen geloven, is zowat elke in Brussel gepresenteerde bestelwagen de beste in zijn soort. De best verkochte in België of in Europa, de populairste in zijn categorie, de grootste van het segment, de erelijst is werkelijk eindeloos. Welke er nu echt toe doen? De Europese Van of the Year-titel van de Opel Combo, en de onvermijdelijke Citroën Berlingo, die zich al drie jaar op rij de meest verkochte bestelwagen in België mag noemen.

  1. Elektrificatie

De LCV-markt is volop aan het experimenteren met elektrificatie. Vooral de zogeheten last mile-logistiek, die alsmaar vaker te maken krijgt met (emissie-arme) stadscentra, neigt sterk naar EV-voertuigen. De constructeurs hebben gelukkig pasklare oplossingen meegebracht, zowel Mercedes (e-Vito), Volkswagen (zie punt 6) als Ford (chassis van een Transit Plug-in Hybrid) proberen pioniers Renault (met de Kangoo Z.E.) en Nissan (met de E-NV200) bij te benen.

  1. Toekomstvisie

De boomende e-commerce logistiek heeft de voorbije jaren een enorme impact op de bestelwagenverkoop. Verwacht wordt dat de vraag naar bestelwagens nog een hele tijd zal aanhouden, waardoor de studiebureaus van de verschillende merken nu al volop ideeën beginnen spuien rond autonome, elektrische en polyvalente pakjesdiensten. In Brussel tonen zowel Mercedes-Benz als Renault hun bestelwagen van de toekomst, met de respectievelijke Vision Van en de EZ-PRO.

  1. De neefjes

Nu de PSA-familie onlangs werd uitgebreid met Opel (en Toyota bij de bedrijfsvoertuigen), begint de utilitaire stamboom er wel heel ingewikkeld uit te zien. Je moet al een echte kenner zijn om de juiste familiebanden te leggen tussen de technisch verwante – hou je vast – Partner, Berlingo, Combo, Jumpy, Jumper, Vivaro, Movano, Boxer, ProAce en Expert.

  1. Het alternatief

Op de Fiat-stand wordt, net als de voorgaande jaren, volop ingezet op de CNG-versie (gecomprimeerd aardgas) van de Doblo. Voor professionele toepassingen blijft aardgas de schoonste brandstof die vandaag op de markt te verkrijgen is, aldus de Italianen.

  1. Op drie wielen

Voor leuk speelgoed moet je meestal aan de overkant van het Salon zijn, toch presenteert Volkswagen Commercial Vehicles, naast de e-Crafter en de door ABT ‘geëlektrificeerde’ versies van de e-Caravelle en e-Caddy, ook deze sympathieke e-cargobike voor milieubewuste pizzakoeriers en andere zelfstandigen.

7. Korea doet ook mee

Eén van de voornaamste bestelwagenpremières op dit 97e Salon is deze Hyundai H1, een wat miskende bestelwagen (en people carrier) die grondig onder handen genomen werd met het oog op een groter rijcomfort.

8. De hommage

We eindigen ons overzicht op een hoogtepunt, met deze geslaagde hommage van Citroën aan de mythische H1. Aan alle (toekomstige) eigenaars van een food truck: hij is nog te koop ook!