Waze: op het randje van het toelaatbare?

1283

Tias Guns, Data Science professor aan de VUB en lid van de mobiliteitsonderzoeksgroep MOBI, heeft in het Radio 1-programma ‘Bij Debecker’ fors uitgehaald naar gebruikers van de populaire Waze-app. “Onethisch”, aldus Guns, wiens onderzoek heeft aangetoond dat de app sluipverkeer en overlast in de hand werkt.

Niemand die betwist dat Google met de Waze-app een fantastisch staaltje artificiële intelligentie heeft afgeleverd. De app, bedoeld om files te omzeilen, maakt gebruik van real-time data uit de Waze-community om de snelste weg van A naar B te berekenen. Het houdt daarbij niet alleen rekening met de gemiddelde snelheid van de gebruikers, maar kan via artificiële intelligentie ook voorspellen hoe de verkeersdoorstroming zich op een bepaalde plaats zal ontwikkelen. Waze ‘leest’ dus als het ware het verkeer, om zijn gebruikers met zo min mogelijk oponthoud richting hun eindbestemming te gidsen. Fantastische technologie, zoveel is zeker. Toch zijn er ook tegenstanders.

Asociaal?

In tegenstelling tot de traditionele gps-software, die over bepaalde algoritmes beschikt om de zogeheten ‘verkeersleefbaarheid’ in residentiële wijken te garanderen, gaat Waze resoluut voor de snelste weg van A naar B. En net daar wringt het schoentje. Professor Tias Guns, die zich heeft verdiept in de materie, vindt dat de routing software van Waze te sterk gericht is op een optimale benutting van het beschikbare wegennet, en bijgevolg te weinig rekening houdt met de ‘verkeersleefbaarheid’ voor de buurtbewoners. In onderstaande video geeft Guns tekst en uitleg bij de kracht van Waze, maar wijst hij ook op een aantal ‘asociale’ bijwerkingen, zoals de toename van structureel sluipverkeer.

Bekijk hier het volledige betoog van Guns:

Waze zelf weerlegt de aantijgingen, en beweert dat de wegclassificatie (snelwegen, secundaire of lokale wegen) wel degelijk een invloed heeft op de uiteindelijke routeberekening. Mocht er al een de toename aan ‘sluipverkeer’ zijn, dan zou die ook grotendeels uitgevlakt worden door de afname aan ‘zoekverkeer’, automobilisten die op goed geluk een alternatieve route nemen om een file te omzeilen. Lees vooral ook even de discussie die onder de YouTube-video ontstaan is, en laat ons nadien gerust weten in welk kamp jullie jullie bevinden…