Renault Twingo in het nieuw

237

Op het Salon van Brussel staat de Renault Twingo nog in zijn gekende gedaante te blinken, maar voor het Salon van Genève maakt de guitige Fransoos plaats voor een flink bijgepoederde faceliftversie.

De samen met Daimler ontworpen Renault Twingo ging alweer zo’n vijf jaar mee, een tussentijdse update was dan ook slechts een kwestie van tijd. In maart stelt Renault op het Salon van Genève een zogeheten Twingo ‘Phase II’ – facelift in het Renaults – voor, waarbij de smart ‘à la française’ zowel uiterlijk als innerlijk werd bijgevijld.

Ondanks zijn leeftijd was de slechts 3,61 meter lange Twingo met motor achterin en achterwielaandrijving nog steeds één van de oogappels uit het anders zo saaie A-segment, het spreekt dan ook voor zich dat de designafdeling zich relatief afzijdig heeft gehouden bij de ontwikkeling van deze faceliftversie. Naast enkele nieuwe koetswerkkleuren (waaronder het Mangogeel van de persplaatjes) meet de Twingo zich zowel voor- als achteraan een nieuw stel lichtblokken aan, omzoomd met de C-vormige dagrijlichten die we inmiddels op zowat alle Renault-producten terugvinden. De topuitvoeringen krijgen bijkomende chroomstrips rondom voor een extra vleugje cachet.

Aan de binnenzijde hebben de ingenieurs duidelijk meer werk verricht, met onder meer een herwerkte middenconsole met verstelbare bekerhouder en een gesloten handschoenenkastje, iets wat op de huidige generatie niet bij alle versies het geval was. Interessanter zijn de nieuwe connectiviteitsmogelijkheden via het Easy Link-infotainmentsysteem en het 7 inch grote aanraakscherm, die de beter uitgeruste Twingo’s binnenloodsen in de wereld van Apple Carplay en Android Auto.

Nieuwe instapbenzine

Onder de motorkap – of de kofferklep, in dit geval – schuilen nog steeds twee kleine driepitters. De basis wordt gevormd door een atmosferische 1 liter, die voortaan 75 pk (+ 10 stuks) naar de achteras stuwt, en een geblazen 0,9 liter, die 5 pk’s wint voor een totaal van 95 stuks. De turbobenzine kan zowel gekoppeld worden aan een manuele transmissie of een EDC-automaat met dubbele koppeling, voor de 1 liter zal je sowieso zelf aan de (vijf-)bak moeten.