Test Hyundai i30 Fastback N: Pure keuken

1036

Hoe sterker je een gerecht afkruidt, hoe moeilijker het wordt om pure smaken tot hun recht te laten komen. Benieuwd hoe onze smaakpapillen reageren wanneer Hyundai’s ovenverse N-departement ons zijn pikante i30 Fastback N serveert.

We schrijven midden januari, toch weerkaatst er een deugddoend winterzonnetje op de kale knikker van TCR-wereldkampioen én Hyundai N-uithangbord Gabriele Tarquini wanneer we hem ontmoeten in de paddock van het pal naast de Atlantische oceaan ingekapselde Circuito de Maspalomas, Gran Canaria. De sfeer in de Hyundai-rangen is opvallend uitgelaten, niemand die eraan lijkt te twijfelen of de i30 Fastback N bij de aanwezige journalisten in de smaak zal vallen. Waarom zouden ze ook: de technisch verwante i30 N vijfdeurs heeft de Volkswagen Golf GTI in zowat alle vergelijkende tests op z’n donder gegeven, en met meer dan 9.000 verkochte exemplaren – waarvan maar liefst 350 in de Belux – ligt de verkoop ver boven de vooropgestelde targets. Tarquini stuift met een oorverdovend kabaal de pits uit, schudt voor de leut een indrukwekkende demonstratie met de 350 pk sterke i30 TCR uit z’n sloffen, en sluit op z’n dooie gemak weer aan bij de toeschouwende journalisten. “Je zal zien, ook met de 275 pk’s uit de i30 Fastback N valt hier waanzinnig veel lol te trappen”, aldus de Italiaan, terwijl één van zijn collega’s ons zelfzeker de sleutels van één van de vijf aanwezige testwagens toeschuift. Verwachtingen scheppen, heet zoiets.

Niet dat de Koreaanse cool misplaatst is, want Hyundai is lang niet over één nacht ijs gegaan bij de uitbouw van zijn sportieve N-divisie. Het haalde hoge piefen van zowel BMW Motorsport als Mercedes-AMG aan boord, opende zelfs een ontwikkelingscentrum op de Duitse Nürburgring. Mét resultaat, want de i30 N wist zijn wiel meteen naast (en zelfs voorbij) de beste hot hatches uit het C-segment te zetten.

Het hoeft bijgevolg niet te verbazen dat de Fastback-vijfdeurscoupé de bejubelde aandrijflijn, bestaande uit een geblazen 2 liter T-GDi-benzinemotor van 275 pk (de 250 pk-versie wordt in ons land niet gecommercialiseerd, nvdr) met manuele zesbak, rev matching-functie en een elektronische zelfsper tussen de voorwielen, integraal overneemt van de hatchback. Ook de sportieve addenda, zoals de rode bies op de spoilerlip en diffusor, de roodkleurige remzadels en het driehoekige achterlicht (dat op de Fastback niet als derde remlicht maar als mistlicht fungeert), tekenen present, kwestie van de visuele identiteit over de volledige N-lijn te vrijwaren.

In ruil voor 1.950 euro – da’s de meerprijs die je betaalt ten opzichte van de vijfdeurs – biedt de 12 centimeter langere Fastback je wel wat extra bagageruimte, terwijl zijn originele coupésnit hem een apart statuut bezorgt in de sportieve geledingen van het C-segment. Concurrenten? De Civic Type R komt enigszins in de buurt, net als de toekomstige CLA 45 AMG. Al zijn we in het geval van die laatste natuurlijk wel over heel andere budgetten aan het spreken dan de 37.500 euro’s die Hyundai je voor zo’n i30 Fastback N afhandig maakt.

Koreaanse koorddanser

Terug naar de pitlane nu, waar we nog even in onze stuurgrage handjes wrijven voor wat op papier wel eens één van de hot hatch-revelaties van het jaar zou kunnen worden. Nochtans lag de focus van de Hyundai-ingenieurs bij de ontwikkeling niet zozeer op pure snelheid, eerder op dagelijkse inzetbaarheid en een flinke dosis bochtenappetijt. Dat laatste blijkt al gauw wanneer we, na enkele verkenningsrondjes, het pedaal vloeren voor een eerste hot lap: de standaard gemonteerde Pirelli P Zero’s en – vooral – het elektronisch geregelde sperdifferentieel verrichten berenwerk. Bovendien heeft de turbomotor met 353 Nm (378 met de tijdelijke overboost) meer dan genoeg stootkracht in huis om het zaakje vanaf ruwweg 2.000 omwentelingen onder stoom te houden, zeker wanneer we via de aparte N-knop op het stuurwiel de motorrespons, ophanging en uitlaat op scherp zetten.

Met die (overigens ook volledig zelf te configureren) N-modus ingeschakeld mag ook het ESP-systeem een wat liberalere koers varen, waardoor je de achterkant progressief voelt uitbreken bij het vroegtijdig uitaccelereren en de i30 Fastback N zich profileert als een bijzonder vermakelijke Koreaanse koorddanser. Op de limiet etaleert de snelste der Fastbacks overigens een opmerkelijke koetswerkcontrole, te danken aan de verhoogde rigiditeit van de zogeheten body in white, de iets langere bumpstops vooraan (+ 6 mm) en de bijkomende stabilisatorstang tussen de achterste wielkasten. Een Civic Type R bijt weliswaar harder, maar mist de finesse die Hyundai’s N-divisie in deze i30 Fastback heeft gestopt. Een kwestie van prioriteiten…

Allemansvriend

Over prioriteiten gesproken: hoewel de i30 Fastback N zeker niet vies is van een circuitsessie, beseft Hyundai best dat het merendeel van de kopers zijn rijplezier toch vooral zal gaan zoeken op de openbare weg. Om die reden moeten de N-derivaten vooral uitblinken in dagelijkse inzetbaarheid, een karaktertrek die bij onze i30 Fastback N helemaal tot uiting komt wanneer we het Circuito de Maspalomas verlaten, onze in Shadow Grey getooide i30 Fastback N letterlijk een toontje lager doen zingen in de Comfort-stand en de betere stuurmanswegen opzoeken in het vulkanische hinterland.

Vooral de goed zittende én dito ondersteunende sportzetels verdienen daarbij een eervolle vermelding, net als het (voor Koreaanse merken atypische) stuurgevoel waarmee de i30 Fastback N over het slingerende asfaltlint danst. Neen, deze i30 Fastback N pretendeert geen concurrent te zijn voor hardcore GTi’s als de Peugeot 308 en de Renault Mégane R.S. Daarvoor is hij niet alleen te zwaar en (vooral op auditief vlak) te discreet, maar tegelijkertijd ook… te comfortabel. Hyundai heeft met de i30 Fastback N een allemansvriend afgeleverd, één die de gulden snede tussen sport en spel zo mogelijk nog beter bespeelt dan zijn hatchbackbroer. Puur, dat zeker… maar daarom niet voor puristen.

Conclusie

De beste Koreanen van het moment zijn meteen ook de pikantste. Na Kia – dat met de Stinger eerder al een opvallend bekwame sportieveling afleverde – heeft ook Hyundai zijn sportieve ‘Ich’ ontdekt, deze N is er alweer eentje om U tegen te zeggen.

Technische fiche Hyundai i30 Fastback N
Motor:
Opstelling en cilinderinhoud: 2 liter-turbobenzinemotor
Vermogen: 275 pk bij 6.000 t/min
Koppel: 353 Nm bij 1.500-4.700 t/min (378 Nm met overboostfunctie)
Transmissie:
Versnellingsbak: Manuele zesbak
Aandrijving: Voorwielaandrijving
Wielmaat: 19″
Banden: 235/35
Chassis :
Vooras: MacPherson
Achteras: Multilink
Remmen vooraan: Geventileerde schijven
Remmen achteraan: Schijven
Prestaties:
0 – 100 km/u: 6,1 sec
Topsnelheid: 250 km/u
Verbruik & CO2:
Gem. opgegeven verbruik: 8,2 l/100 km
Gem. testverbruik: : N.B.
CO2-uitstoot:
188 g/km
Afmetingen:
LxBxH : 4.455 / 1.795 / 1.419
Wielbasis:
2.650
Volume koffer: 436 liter
Brandstoftank: 50 liter
Gewicht: 1.516 kilo
Tarief:
Vanaf: 37.499 euro
Prijs + opties testwagen: N.B.