De achtste generatie van de Porsche 911 heeft maar één enkel doel: de beste sportwagen ter wereld zijn. In goede… en kwade dagen.

Met zijn atypische (doch typerende) voertuigarchitectuur, zijn relatief lage gewicht en zijn inmiddels 450 pk ophoestende flat six, is de nieuwe Porsche 911 sowieso al geen katje om zonder handschoenen aan te pakken, toch wordt het pas écht link wanneer de weergoden de regensluizen openzetten. Om het risico op aquaplaning en andere slippers in te dijken, komt de 992-generatie van de 911 met een gloednieuwe Wet Mode. Kan van pas komen in ons druilerige Belgenlandje, toch?

“De Wet Mode is ontwikkeld om bestuurders extra vertrouwen te schenken op een natte ondergrond”, bevestigt August Achleitner, die al jaren aan het hoofd staat van het 911-programma. “Dat betekent echter niet dat we het vermogen of de topsnelheid afromen. Beschouw het dus niet als een garantie om sneller te gaan rijden in de regen, wel als een rijhulpsysteem dat permanent waakt om ongevallen te vermijden.”

Hoe het werkt

De Porsche Wet Mode voelt nattigheid aan de hand van sensoren, die ingebouwd zijn in de voorste wielkasten om opspattend water te detecteren. Volgens Porsche biedt dit systeem veel voordelen ten opzichte van klassieke regensensoren op de voorruit, omdat het asfalt ook na een stevige plensbui nog verraderlijk nat kan blijken.

Van zodra de bestuurder de Wet Mode heeft ingeschakeld, worden de parameters van het Porsche Stability Management (PSM) en Porsche Traction Management (PTM) gevoeliger afgesteld. Bij snelheden vanaf 90 km/u legt de achterspoiler zich automatisch in de ‘performance’-positie, reageert het gaspedaal iets minder brutaal op de commando’s van de bestuurder en worden ook de gangwissels van de PDK-bak afgevlakt. De vierwielaangedreven Carrera 4S-versie stuurt tot slot ook meer koppel naar de vooras om het stabilisatie-effect te vergroten.