Terug van weggeweest: 10 autolegendes die dit jaar hun comeback maken

983

We horen het de nostalgicus in onszelf zo vaak mompelen wanneer we alweer een belabberde remake van een klassieke film, een zoveelste sequel van wat ooit een verslavend computergame was, of de elfendertigste comeback van een inderhaast opgelapte Vincent Kompany hebben gemonsterd: er gaat simpelweg niets boven het origineel. Sinds de Alpine A110 weten we dat autobouwers ons wel degelijk van het tegendeel kunnen overtuigen, aan deze heren om de succesvolle wedergeboorte van de legendarische Fransoos dit jaar nog eens over te doen…

1. BMW 8 Reeks

Op het voorbije Salon van Brussel opende BMW de debatten met de gloednieuwe 8 Reeks, een opvolger voor de 6 Reeks die de draad weer oppikt waar de heerlijke E31 hem eind jaren ’90 liet liggen. Minus de meeslepende symfonie van de magistrale V12, maar dit keer wel met een cabriovariant. En dit keer ook een M8 die zich als dusdanig laat aanspreken, in tegenstelling tot de (eveneens door Motorsport geprepareerde) 850 CSi uit 1992.

2. Toyota Supra

Na een afwezigheid van 16 jaar is de Toyota Supra eindelijk klaar voor zijn comeback. Als vrucht van een industriële samenwerking met BMW laat de A90-generatie zich weliswaar voortstuwen door een 340 pk sterke 3 liter zes-in-lijn uit Beieren, al blijft de coupé op vlak van design wel trouw aan zijn Aziatische roots. We zijn er nog niet helemaal uit of we hem daarom ook mooier moeten vinden

3. Toyota Corolla

Op de schoonheid van deze nieuwe Toyota Corolla valt daarentegen veel minder af te dingen, zeker als je hem naast de grijze Auris zet die hij rond deze tijd komt aflossen. We hebben eigenlijk nooit begrepen waarom Toyota de Corolla-benaming ooit heeft laten varen, met meer dan 46 miljoen verkochte exemplaren hebben ze nog steeds één van de sterkste modelnamen uit de hele autogeschiedenis in huis. Benieuwd hoeveel miljoenen de nieuwe Corolla-familie, met naast een hatchback en een Touring Sports ook een nieuwe Sedan, daar de komende jaren aan zal toevoegen.

4. Land Rover Defender

Land Rover heeft het moeilijk. Moeilijk om zichzelf te handhaven in een ongunstig economisch klimaat boordevol Brexit-perikelen, maar ook om zichzelf opnieuw uit te vinden als autoconstructeur. Na jarenlang proberen, twijfelen en opnieuw beginnen moet het dit jaar dan toch gaan gebeuren, de lancering van de nieuwe Defender wordt één van de, zoniet de meest delicate operatie uit de 70-jarige geschiedenis van het merk.

5. Jeep Gladiator

De kans is groot dat je de naam Gladiator eerder associeert met Russell Crowe dan met een auto, maar voor onze al wat oudere Amerikaanse medemens doet de naam Gladiator wel een aantal belletjes rinkelen. Van 1962 tot 1988 hadden Willys Overland, AMC en Jeep er namelijk een gelijknamige pick-up truck op de technische basis van de Wagoneer rondrijden. Deze moderne interpretatie zal bij de lancering enkel met een 3,6 liter-V6 van 290 pk besteld kunnen worden, voor de Europese marktintroductie – we spreken over 2020 – voorziet Jeep allicht wel een paar compactere benzine- en dieselmotoren.

6. Alfa Romeo GTV

Toen we vorig jaar de terugkeer van de roemruchte GTV aankondigden, sloeg het nieuws in als een bom. Intussen werd het heuglijke nieuws ook officieel bevestigd door Alfa Romeo zelf, de Italianen beloven ons op korte termijn een nieuwe vierzitscoupé op Giulia-basis die in zijn meest extreme gedaante zowat 600 pk over de vier wielen zal verdelen. Vermits de Giulia zelf al zo’n 3 jaar meegaat, durven we te gokken dat de GTV wel eens samen met de faceliftversie zou kunnen opduiken.

7. Alfa Romeo 8C

Naast de GTV wil Alfa Romeo ook zieltjes winnen met de reïncarnatie van de 8C, een legendarische sportwagen uit de jaren ’30 die aan het begin van deze eeuw al een eerste comeback maakte als 8C Competizione. De nieuwe 8C wordt een volwaardige supercar met een monocoque uit koolstofvezel, een biturbo-middenmotor (de 2,9 liter van Ferrari?) met elektrische ondersteuning op de vooras en een totale cavalerie van 700 pk. Klinkt als het begin van een mooi sprookje, de vraag blijft echter of (en vooral: tegen wanneer) de Italianen dat technisch allemaal uitgedokterd krijgen.

8. Ferrari Dino

Telkens de revival van de Dino ter sprake komt, hangt er plots een dikke mist in Maranello. Toch werd er al meermaals een hybride prototype van een nieuwe sportwagen gespot, een neofiet die volgens insiders opnieuw de naam van Enzo’s vroegtijdig overleden zoon opgespeld zal krijgen. Het zou gaan om een nieuw ‘instapmodel’ met een V6-motor en hybride ondersteuning, waarmee de Italianen een nieuw cliënteel proberen aan te boren. Gezien de historische link zouden de puristen er alleszins makkelijker vrede mee kunnen nemen dan met de op stapel staande Purosangue-SUV.

9. Chevrolet Corvette

In de States is de Corvette natuurlijk al eeuwen alive & kicking, toch blijft de Amerikaanse cultheld – bij gebrek aan invoerder – in onze contreien veroordeeld tot een rol in de schaduw. Misschien komt daar verandering in met de nieuwe C8-generatie, voorzien van een midscheeps ingeplante V8 met compressor die tot 750 pk zou leveren. Benieuwd of dat zal volstaan om de potentiële kopers van een Ferrari 488 Pista of een Lamborghini Huracan Evo op andere gedachten te brengen…

10. Wiesmann

Last but not least mogen we ons dit jaar ook aan de langverwachte resurrectie van het Duitse Wiesmann verwachten, de kleine sportwagenconstructeur die zichzelf (deels) de das omdeed met de bouw van het geckovormige fabrieksgebouw in Dülmen. Eind 2015 werd het merk (en de bijhorende schulden) overgenomen door Britse investeerders, die de productie dit jaar opnieuw op gang willen brengen. Met beproefde BMW-mechaniek, zoals de Wiesmann-traditie het voorschrijft.