Dat de nieuwe Kia Ceed de apostrof in zijn naam verloor, daar hadden we het al eerder over. Of de overige vernieuwingen wat meer om het lijf hebben dan een aantal nieuwe punten, komma’s en andere leestekens? AutoBuzz deed de test.

Die test deden we in de vijfdeurs hatchback, de enige optie in dat carrosserietype trouwens. Naast de apostrof in de naam sneuvelde immers ook de driedeursvariant van de Ceed. De break (SW) blijft dan weer wel van de partij en krijgt het gezelschap van de verleidelijke ProCeed Shooting Brake. Daarnaast volgt er meer dan waarschijnlijk nog een crossoverversie. Maar over naar de orde van de dag, de vijfdeurs hatchbak.

Kia Ceed
Een strakker lijnenspel maakt de Ceed wat sportiever.

Op het eerste zicht lijken de Zuid-Koreanen in hun vernieuwingswerk grondig te werk te zijn gegaan. De nieuwe Ceed is wat lager (23 mm) en breder (20 mm), wat hem in combinatie met de nieuwe koplampen en strakke lijnenspel een sportiever voorkomen geeft dan zijn voorganger met de apostrof.

Binnenin volgt de Ceed dan weer de huisstijl van Kia met het zwevende infotainmentscherm en daaronder een reeks knoppen voor belangrijke functies zoals de airconditioning. Het zorgt ervoor dat je je makkelijk doorheen de verschillende functies van de wagen manoeuvreert, maar wat ons betreft had het interieur er toch iets minder zakelijk mogen uitzien. De materialenupdate wisten we dan weer wel te smaken en ook qua ruimte zit je zeker goed (395 liter in de koffer).

Kia Ceed
Binnenin behoudt de Ceed de huisstijl van Kia: functioneel, maar ietwat saai.

Hybride in de pijplijn

Het benzinegamma van de nieuwe Kia Ceed bestaat uit de atmosferische 1.4 viercilinder (100pk), de 1.0 T-GDi (120 pk) en de 1.4 T-GDi (140 pk). Het dieselgamma bestaat twee versies van 1.6 CRDi, met 115 en 136 pk. Beide beschikken over een koppel van 280 Nm. Deze worden gekoppeld aan een manuele zesbak of een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. Tot slot zit er ook nog een mild hybride diesel (met 48 voltsysteem) in de pijplijn, naar analogie met de Sportage.

Kia Ceed
Onder de motorkap zijn drie benzine- en twee dieselmotoren beschikbaar.

Onze topdiesel met automaat toonde zich vooral stil en soepel. Enkel bij een koude start valt hij nog enigszins uit de toon. De aandrijflijn is ook lekker responsief, al schakelt de automaat wat traag in de hoogste versnellingen. Bovendien rijdt de Ceed best aangenaam. De wagen vindt een mooie balans tussen sportiviteit en comfort en hij stuurt met meer gevoel dan voorheen. Al moeten we eerlijkheidshalve wel toegeven dat er in het C-segment hatchbacks zijn die aangenamer en sportiever rijden.

Beginnend autonoom

Kia CeedDaarnaast zet Kia duidelijk in op nieuwe technologieën. Zo kloppen de Zuid-Koreanen zich op de borst dat dit de eerste Kia is die autonoom rijdt op niveau 2. In mensentaal betekent dat dat zijn adaptieve cruisecontrol en rijstrookassistent hem correct op de baan houden zonder tegen je voorligger te botsen. Echt autonoom ga je echter nooit rijden, daar het systeem ten allen tijden vraagt om je handen op het stuur te houden.

Conclusie

What you see is what you get in de Kia Ceed. Het model is er uiterlijk sterk op vooruitgegaan en ziet eruit als een dynamische, hedendaagse hatchback. De rijprestaties volgen dat min of meer, al zijn er – zoals we hierboven zeiden – sportievere concurrenten op de markt. Hoe dan ook is de Ceed een valabele optie wanneer je straks je volgende C-segmenter gaat uitkiezen, zeker gezien zijn prijs en de 7 jaar garantie die het merk biedt.

Technische fiche Kia Ceed 1.6 CRDI DCT
Motor:
Opstelling en cilinderinhoud: 1.6 liter turbodiesel
Vermogen: 136 pk bij 4.000 t/min
Koppel: 320 Nm bij 2.000 t/min
Transmissie:
Versnellingsbak: Automatische zevenbak
Aandrijving: Voorwielaandrijving
Wielmaat: 16″
Banden: 205/55
Chassis :
Vooras: MacPherson
Achteras: Meerarmige as
Remmen vooraan: Geventileerde schijven
Remmen achteraan: Schijven
Prestaties:
0 – 100 km/u: 9,9 sec
Topsnelheid: 200 km/u
Verbruik & CO2:
Gem. opgegeven verbruik:  l/100 km
Gem. testverbruik: : N.B.
CO2-uitstoot:
111 g/km
Afmetingen:
LxBxH : 4.310 / 1.800 / 1.447
Wielbasis:
2.650
Volume koffer: 395 liter
Brandstoftank: 50 liter
Gewicht: 1.340 kilo
Tarief:
Vanaf: 19.990 euro
Prijs + opties testwagen: N.B.