Plug-in hybride BMW 745e is spek naar Belgische bek

500

De nieuwe BMW 7 Reeks, die op het Salon van Genève zijn debuut beleeft en dit voorjaar nog in de showrooms verschijnt, krijgt binnenkort het gezelschap van een plug-inversie. Tot groot jolijt van je milieubewuste ik, maar zeker ook van je boekhouder.

Met de introductie van de 745e, de verlengde 745Le en een vierwielaangedreven xDrive-versie breit BMW een commercieel vervolg aan de 740e iPerformance, een fiscaal interessante plug-in versie van de 7 Reeks die vooral in onze contreien op de nodige bijval kon rekenen. Hoewel de wagen wel degelijk merites had, was lang niet iedereen te vinden voor de combinatie van een bescheiden 2 liter-viercilinder – een primeur voor de Siebener – en een ondersteunende elektromotor, daarom legt München voortaan opnieuw een zes-in-lijn in de veelbesproken neus van zijn herwerkte vlaggenschip.

De verbrandingsmotor wordt dit keer bijgestaan door een elektromotor van 113 pk en 265 Nm, die zijn energie haalt uit een 12 kWh sterke li-ionbatterij. Dat alles resulteert in een gecombineerd piekvermogen van 394 pk en 600 Nm (in Sport-modus), cijfers waarmee de stekkerhybride wat vlotter van zijn plaats moet komen dan zijn voorganger. Op papier afficheert de 745e een sprint van 0 naar 100 km/u in 5,1 tellen, de topsnelheid wordt elektronisch begrensd op 250 km/u. Kies je voor de 58 emissievrije kilometers die de zuiver elektrische modus je voorschotelt, dan wordt je rechtervoet al elektronisch gemuilkorfd bij 140 km/u. Wie het onderste uit de kan haalt, mag volgens BMW een gemiddeld verbruik van 2,1 liter/100 km ambiëren. En vermits de 7 Reeks op die manier onder de magische grens van 50 gram CO2/km duikt, kan je ook na 2020 blijven genieten van de gunsttarieven voor plug-in hybrides.