Facelift en nieuwe diesel voor Mercedes-Benz V-Klasse

707

De Mercedes-Benz V-Klasse, natte droom voor taxichauffeurs en aanverwante luchthavendiensten, zit in het nieuw. De Duitse people carrier krijgt onder meer een nieuwe 2 liter-diesel in de neus, in afwachting van een volledig elektrische variant.

Meer dan 200.000 kopers (!) hebben ze er al voor gevonden, sinds de Mercedes-Benz V-Klasse zo’n vijf jaar geleden de Volkswagen Transporter kwam bekampen. Het is dan ook niet meer dan logisch dat de basis van de V-Klasse grotendeels behouden bleef, enkel een groter radiatorrooster (desgewenst met diamantdesign en verchroomde pinnen), een aantal nieuwe koetswerkkleuren en nieuwe velgdesigns verraden dat je met een gefacelifte versie te maken hebt.

Ook binnenin zijn het vooral de details die het verschil maken, zoals de turbinevormige ventilatiemonden (dankjewel, A-Klasse) en de nieuwe luxezetels achterin, die voortaan uitgerust kunnen worden met een ligfunctie, rugmassage en temperatuurregeling. Je bent een Mercedes, of je bent het niet.

9G-Tronic

Ook als bestuurder had je aan boord van de vorige V-Klasse al weinig reden tot klagen, en alles wijst erop dat deze gefacelifte variant opnieuw het geliefkoosde busje onder de taxichauffeurs zal worden. De echte veelrijders zullen de komst van de 9G Tronic-automaat alleszins toejuichen, maar ook onder de motorkap valt nog wat (goed) nieuws te rapen. De huidige 2,1 liter-viercilinder wordt er namelijk afgelost door de nieuwe 2 liter-diesel van de nieuwste generatie, een motor die inzake raffinement toch in een andere categorie speelt dan zijn wat rumoerige voorganger. Bij de lancering hebben klanten de keuze uit een 250d of een 300d met vermogens van respectievelijk 190 en 239 pk, later volgt ook een volledig elektrisch aangedreven variant (EQV) die zijn technische bouwstenen zal delen met de pas voorgestelde eVito.