Belgische autoverkoop duikt fors lager

461

Een ‘klein’ salon en grote fiscale en ecologische kopzorgen maken dat de Belgische autokoper het jaar 2019 opvallend afwachtend heeft ingezet.

In januari werden er 51.074 nieuwe auto’s in ons land in het verkeer gebracht, ruim 10 procent minder dan in de recordmaand januari 2018. Daarmee trekt de automarkt de dalende lijn door die sinds de invoering van de WLTP-cyclus (in september 2018, nvdr) al was ingezet. Hoewel de meeste constructeurs een negatieve groei noteerden, gingen er afgelopen maand wel een aantal merken fors op vooruit. Ford (+9%), Jeep (+9%), Seat (+15%), Tesla (+26%) en vooral DS (+106%) kunnen voor deze januarimaand mooie cijfers voorleggen.

Toch blijft er aan de kop van het klassement een vertrouwde naam staan: Volkswagen met 5.039 eenheden. Op twee staat niet langer Renault, maar een ander Frans merk: Peugeot (4.121). Het laatste plekje op het podium is voor BMW met 3.847 eenheden.

De top 25 van afgelopen maand kan u hieronder bekijken:

Tot slot keek Automobiel- en Tweewielerfederatie Febiac, dat deze statistieken levert, nog een keer terug naar 2018, via de netto-inschrijvingen van dat jaar. Dit zijn de inschrijvingscijfers verminderd met die voertuigen die binnen de 30 dagen na hun eerste inschrijving opnieuw werden geschrapt uit het voertuigpark. En dat bleken er heel wat te zijn. Bijna 21.500 met name. Hierdoor daalt het aantal verkochte wagens naar 528.174 netto inschrijvingen en wordt de groei van 0,6% een lichte inkrimping van 0,9%. De top-5 van meest verkochte automerken verandert niet.