Op sneeuwklassen met de BMW iNext

657

Twee jaar voor BMW de autowereld op z’n kop wil zetten met de elektrische en autonome iNext, mag het technologische uitstalraam al ‘warmdraaien’ in het Hoge Noorden. Bij -20° Celsius.

BMW i, de elektrische subdivisie van de Beierse autobouwer, maakt zich op voor een forse groeistuit. Volgend jaar al krijgen de i3 en i8 het gezelschap van de iX3 en een i4-berline, tegen 2021 mogen we ook kennismaken met deze iNext, die zich aandient als een rijdend concentraat van Beierse toptechnologie. Om de elektrische aandrijflijn te wapenen voor winterse temperaturen – EV’s worden in Europa nog steeds hoofdzakelijk gekocht in de landen waarvoor ze meteorologisch gezien het minst geschikt zijn – is BMW momenteel volop aan het wintertesten in het Zweedse Arjeplog. Het hoofddoel van de ingenieurs is het afstellen van het eDrive-energiebeheersysteem, maar ook de parameters van de vierwielaandrijving, de stabiliteitscontrole en de blijkbaar heel innovatieve ophanging worden er op punt gesteld om ‘het gekende Freude am Fahren een nieuw tijdperk binnen te loodsen’. Al is dat alles natuurlijk heel relatief wanneer je met een SUV van X7-formaat onderweg bent…