Beginnen doen we met het goede nieuws: afgelopen jaar stond er op de Vlaamse wegen minder file dan in 2017. Al hebben we geen reden tot juichen, wanneer we het rapport van het Vlaams Verkeerscentrum bestuderen.

Vooral in de voormiddag liep de filedrukte wat terug: tussen middernacht en 12 uur ’s middags stond er afgelopen jaar gemiddeld 227,48 km-uur (een optelling van alle afzonderlijke files in kilometer vermenigvuldigd met de tijd dat ze bleven staan) file op Vlaamse wegen. Een jaar eerder was dat nog 242,90 km-uur. Het tweede deel van de dag was zowat vergelijkbaar met 2017: 324,80 km-uur tegenover 325,54. Vooral in het najaar waren er minder files.

Toch kunnen we niet zeggen dat 2018 een rustig jaar was op onze wegen. “In 2018 merken we een correctie van een uitzonderlijk 2017”, zegt Peter Bruyninckx, woordvoerder van het Vlaams Verkeerscentrum. “We bevinden ons nu weer op het niveau van 2016, dat sowieso ook een zeer druk jaar was. We kunnen dus zeker niet zeggen dat 2018 een rustig jaar was.”

Druk Borgerhout en verzadigd Groot-Bijgaarden

Het meeste verkeer passeert natuurlijk op de Brusselse en Antwerpse ring. De acht drukste plaatsen van het land liggen allemaal op deze ringwegen, met het stuk van de Antwerpse ring tussen Borgerhout en Antwerpen-Oost in de richting van Nederland als nummer één. Dagelijks rijden hier 140.603 wagens (schoolvakanties en weekends uitgezonderd). De strook tussen Berchem en Borgerhout doet met 140.089 voertuigen per dag nauwelijks beter. En ook de derde drukste strook asfalt van ons land ligt op de Antwerpse ring: het stuk tussen Borgerhout en Berchem, goed voor 137.951 wagens per dag. Nadien volgen twee stroken Brusselse ring: van Machelen naar Zaventem (105.522 wagens) en de tegengestelde rijrichting (102.706).

Het is wel niet zo dat je op de drukste punten het meeste kans maakt om in de file te staan. Andere wegen, met minder capaciteit, zijn immers langer verzadigd. Op nummer één staat de Brusselse ring tussen Jette en Groot-Bijgaarden (beide richtingen), waar de weg 16,8 uur per dag verzadigd is. Nadien volgt de Brusselse ring tussen Vilvoorde en Machelen (15,8) en de Kennedytunnel richting Gent (15,4). Dan pas volgt de Antwerpse ring tussen Borgerhout en Berchem, waar in beide richtingen ongeveer 15 uur nodig is om al het verkeer te verwerken.