Vernieuwde Volkswagen Passat houdt het serieus

1087

Een lolbroek zal het wellicht nooit worden, de Volkswagen Passat. Maar het blijft wel een verdomd goede partij voor een gezonde leasingrelatie.

Hij mist de sprankel van een Peugeot 508, is saaier dan een Mazda6 en kan alleen maar dromen van de status van zijn Duitse premiumvrienden, toch blijft de pragmatische Volkswagen Passat zowat incontournable in het drukbevolkte D-segment. Met het 30 miljoenste exemplaar in het verschiet vond Wolfsburg de tijd gekomen om de in 2014 geïntroduceerde businessberline even langs de plastisch chirurg te sturen, met nieuwe (matrix-)lichtblokken en aangepast bumperwerk als voornaamste resultaat.

Zonder handen

Achter de vertrouwde aanblik schuilt niettemin een verregaande technologische inhaalbeweging. Zo is de Passat de eerste VW die de Travel Assist ter beschikking krijgt, een semi-autonome rijhulp (van niveau 2) die voortaan de rijtaken van je overneemt tot snelheden van 210 km/u, daar waar een inmiddels ‘klassieke’ file-assistent het meestal al aan 60 km/u voor bekeken houdt. Dankzij een nieuwe camera kan de Passat ook schermen met een verbeterde rijstrookassistent, die in geval van nood op eigen houtje een uitwijkmanoeuvre kan inzetten.

In de cockpit valt meteen de komst op van de volledig digitale cockpit, in dit geval vergezeld van nieuwe aanraakgevoelige knoppen op het al even nieuwe stuurwiel. Alsof de Duitsers een digitaal statement wilde maken, moest zelfs het (wat goedkoop aandoende) analoge klokje op het dashboard plaats maken voor een verlicht Passat-logo. Daaronder vinden we overigens een nieuw infotainmentsysteem terug, dat voortaan compatibel is met Apple CarPlay.

Grotere batterij

Huh? Een elektrische Passat? Neen, zover drijft Volkswagen het nog niet, maar we kunnen wel melden dat de plug-in hybride GTE terugkeert met een grotere accu van 13,2 kWh, goed voor een elektrische (WLTP-)actieradius van 55 kilometer en een voor fleetrijders bijzonder gunstige fiscaliteit. Gewone diesels zijn er (gelukkig?) ook nog, met de 150 pk sterke 2.0 TDI in EVO-versie (- 10 gram CO2/km ten opzichte van zijn voorganger, zo wordt ons beloofd) en de klassieke zelfontbranders met 120, 190 en 240 pk. Aan benzinezijde is vooral de 1.5 TSI met cilinderuitschakeling het vermelden waard, naast de 2.0 TSI met 190 of 272 pk.