Gefacelifte Audi TT RS kan nog steeds niet tellen (en maar goed ook)

888

Doet de cijfercombinatie 1-2-4-5-3 geen belletje rinkelen? Voor kenners klinkt ze nochtans (letterlijk) als muziek in de oren.

We hebben het uiteraard over de atypische ontstekingsvolgorde van de 2.5 TFSI-vijfcilinder, hét gespreksonderwerp van deze nieuwe Audi TT RS. Ondanks het verplichte WLTP-nummertje blijft Ingolstadt gelukkig trouw aan de heerlijk roffelende turbomotor, zij het in een grondig herwerkte versie. Daardoor piekt de koppelcurve voortaan iets later (1.950 t/min, tegenover 1.700 t/min bij de voorganger), het vermogen van 400 pk blijft daarentegen ongewijzigd. Onder begeleiding van een S Tronic-automaat met zeven verzetten en de gekende Quattro-vierwielaandrijving is de TT RS voortaan in staat tot een 0-tot-100-sprintje in 3,7 seconden, de cabrioversie doet er twee tienden langer over. De Toyota Supra en BMW Z4 zijn bij deze gewaarschuwd.

Fijnslijperij

Op uiterlijk vlak hield Audi het vooral bij esthetisch en aerodynamisch detailwerk, zoals de regels van de faceliftkunst het voorschrijven. We noteren onder andere hertekende bumpers met grotere koelsleuven, een nieuw ontworpen vaste spoiler met zijvleugeltjes – sexy! – en een aangepaste achterdiffusor met ovalen einddempers, maar vergelijk vooral zelf hieronder:

Als optie kan de TT RS voortaan ook uitgerust worden met matrix-lichtunits, waarvan de achterste exemplaren een ‘spectaculaire show’ opvoeren bij het opstarten. Kan je daar toch ook eens mee uitpakken op Instagram.

De orderboeken voor de vernieuwde TT RS gaan open vanaf eind februari, tegen de lente moeten de Coupé en Roadster bij de Belgische dealers arriveren. Prijzen zijn er inmiddels ook: de Coupé kost je minstens 71.470 euro, voor de Roadster mag je nog zo’n 2.500 euro extra uittrekken.