Bugatti Chiron Sport ‘110 ans Bugatti’ hijst de Franse vlag

466

Hij is zo Frans als Franz Beckenbauer, toch moet deze ‘110 ans Bugatti’-editie van de Chiron Sport ons terugvoeren naar de roots van de door Volkswagen geadopteerde autobouwer.

Het is dit jaar exact 110 jaar geleden dat een zekere Ettore Bugatti – een Italiaan, mocht je eraan twijfelen – in het Franse (maar om historische redenen dan weer eerder Duits klinkende) Molsheim het gelijknamige sportwagenmerk uit de grond stampte. Klinkt heel ingewikkeld allemaal, daarom willen de chauvinistische marketingjongens van Bugatti voor eens en altijd duidelijk maken dat hun Chiron wel degelijk een Frans paspoort draagt. Ze doen dat met deze op 20 stuks gebouwde ‘110 ans Bugatti’-uitvoering, een rijdende hommage aan het land van de gele hesjes. O ironie.

Soit, laten we het maar eens hebben over de extra’s die deze 110 ans Bugatti volgens zijn makers boven een ‘gewone’ Chiron Sport moet verheffen. Naast de immense tricolore aan de onderzijde van de achterspoiler noteren we bijvoorbeeld een aantal subtieler aangebrachte vlaggetjes, zoals dat ook bij de Alpine A110 het geval is. Op de spiegelkappen prijkt de vlag dan weer in spiegelbeeld, net als bij de officiële Franse staatsvoertuigen. Het geheel wordt gekruid met elementen uit koolstofvezel en een matblauwe lak, het nieuwe Sky View-dak (een optie op de standaard-Chiron) komt bovendien als standaard. Onder de motorkap ligt uiteraard de trouwe 8 liter-W16 met 1.500 pk en 1.600 Newtonmeter, nog steeds goed voor een sprint van 0 tot 100 in 2,4 seconden en een haast Concordiaanse topsnelheid van 420 km/u. Of, zoals Emmanuel Macron altijd zegt: Vive la France!