Porsche 916 ‘Brutus’: atypische Volkswagen-Porsche levert recordbedrag op

615

Wat krijg je wanneer je een ‘volkse’ 914 de lakens laat delen met een radicale 911 RSR? Juist, een commerciële flop… en een gegarandeerde collectors car.

Hoewel zijn onmiddellijk herkenbare uiterlijk anders doet vermoeden, was deze Porsche 916 ‘Brutus’ wel degelijk één van de grootste curiosa op de afgelopen Artcurial-veiling van het Parijse Rétromobile. De wagen behoorde lange tijd toe aan de Piëch-dynastie, en dankte zijn bijnaam aan zijn illustere eerste eigenaar, Corina Piëch. Voor de vrouw van Ferdinand mocht het blijkbaar een beetje vooruitgaan, want hoewel de 916 ook leverbaar was met de 2,4 liter uit de 911S en de 2,7 liter uit de 911 Carrera RS, opteerde ze liever voor dit allereerste prototype, voorzien van de 300 pk sterke 2,9 liter uit de 911 RSR.

In de hoofden van de families Porsche en Piëch zou de 916 de Ferrari 246 Dino naar de kroon steken, alleen… kwam daar in de praktijk bitter weinig van in huis. De aanpassingen aan het koetswerk (met onder meer een vaste dakconstructie, bredere wielkasten en een verbeterde aerodynamica), de krachtigere remmen en het aangepaste onderstel joegen de kosten aanzienlijk de hoogte in, waardoor er finaal slechts 11 exemplaren het levenslicht zagen. Van Brutus, de versie met het 2,9 liter-blok, zou zelfs maar één enkel exemplaar worden gebouwd.

Sweet sixteen

Hoewel veel puristen en verzamelaars niet bepaald hoog oplopen met de 914, die volgens hen geen waardige drager was van het Porsche-logo (de viercilinder was oorspronkelijk dan ook bedoeld om als Volkswagen verkocht te worden, nvdr), bleek er tijdens de afgelopen Artcurial-veiling toch bijzonder veel interesse voor dit unieke stukje Porsche-patrimonium. ‘Brutus’ werd zelfs de duurste van de 10 Porsches die er dit jaar te koop aangeboden werden, het inmiddels volledig gerestaureerde exemplaar ging uiteindelijk voor meer dan 953.000 euro onder de hamer. Daar koop je in de huidige markt niet alleen drie Ferrari Dino’s mee, bovendien hoef je als passagier ook niet voortdurend op een opzichtige ‘Corina’-badge te zitten gapen…

Foto’s: Artcurial