Test Nissan Micra 1.0 IG-T: The Right Size

368

De jongste Nissan Micra is nog maar twee jaar onder ons, toch ondergaat de zakjapanner al een eerste tussentijdse upgrade. Bovenop de mechanische wijzigingen serveert de Japanse constructeur een speciale N-Sport versie als side dish, die we zopas al even mochten uitproberen.

Het belangrijkste nieuws: de 0,9 liter-benzinemotor wordt vervangen door twee 1 liter-driecilinders. De 1.0-liter IG-T-benzinemotor van 100 pk is leverbaar met een manuele vijfbak of XTronic-automaat (CVT), de DIG-T-benzineversie van 117 pk komt standaard met een manuele zesbak. Om zijn sportieve ambities te onderlijnen, krijgt die laatste ook een verlaagd onderstel, een aangepaste ophanging en scherpere besturing mee. De motivatie achter deze licht toegenomen cilinderinhoud? “Rightsizing”, aldus de Nissan-ingenieurs. Uit een klantensurvey bleek dat zowel qua verbruik als respons (het gevreesde turbogat) nog progressie geboekt kon worden. Anders gezegd: (te?) kleine cilinderinhouden ogen mooi op papier, maar kunnen in de praktijk soms tegenvallen qua prestaties en verbruik.

De 1.0 IG-T levert zowel meer vermogen (+11 pk) als koppel (+20 Nm). Tegelijkertijd verstookt de nieuwe motor 0,6 tot 0,7 l/100 km minder brandstof ten opzichte van zijn voorganger, goed voor een 13 tot 15 g/km lagere CO2-uitstoot. Voor de techneuten: ook hier gebruikt Nissan spuitcoating op de cilinderwanden, een techniek die ook wordt ook toegepast in de motor van de Nissan GT-R. Die coating zorgt voor een gewichtsbesparing, vermindert de frictie in de cilinder en verbetert daarmee het temperatuurmanagement en de verbranding.

De DIG-T van 117 pk is niet simpelweg een krachtigere versie van de 100 pk-motor, maar een compleet andere krachtbron. Net als de 1.0 IG-T is ook deze ontwikkeld door de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi, in samenwerking met Daimler. De krachtbron biedt een koppel van 180 Nm (tijdelijk 200 Nm dankzij de overboostfunctie).

Vergeleken met de 1.0-liter IG-T heeft de DIG-T merkbaar meer punch, en dat over een breder regime. Het maximumkoppel is dan ook bij een lager toerental voorhanden: 180 Nm bij 1.750 t/min ten opzichte van 160 Nm bij 2.750 t/min voor de IG-T. De DIG-T maakt een sprint vanuit stilstand naar 100 km/u in 9,9 seconden mogelijk, ofwel een volle seconde sneller dan de sprinttijd van de 1.0 IG-T met handbak. Naast vlottere prestaties biedt de Micra 1.0 DIG-T 117 pk ook een dynamischer rijgedrag. De overbrenging van de stuurinrichting is directer en de besturing lichter, zodat de Micra 1.0 DIG-T 117 pk nog wendbaarder is en meer rijplezier biedt.

Micra N-Sport

Zoals wel vaker bij een tussentijdse opfrisbeurt wordt er ook een speciale versie in de etalage gezet. De Micra N-Sport moet de strijd aanbinden met modellen zoals de Ford Fiesta ST Line, Volkswagen Polo R-Line, Peugeot 208 GT Line en Seat Ibiza FR. Voor een bescheiden prijsopleg (€19.990 voor de IG-T 100 pk vs €19.190  voor de N-Connecta-uitvoering net eronder) krijg je een carbonlook afwerking van de lichtmetalen wielen en spiegelkappen, hoogglanszwarte afwerking op zijpanelen en bumpers, N-Sport-badge op de achterzijde, privacy glass achter en halogeenmistlampen aan de voorzijde. In het interieur pakt Nissan uit met alcantara-stoelbekleding, lederlook accenten, witte ventilatieroosters, een centrale armsteun, zwarte hemelbekleding, een achteruitrijcamera met parkeersensoren, het nieuwe NewNissanConnect-infotainmentsysteem en Intelligent Key (keyless entry + start-knop).


NewNissanConnect

Ook door het infotainmentdepartement waait een nieuwe wind met NewNissanConnect. Dit is een volledig nieuw ontwikkeld infotainmentsysteem dat de band tussen mens en machine moet versterken. Mede dankzij de intuïtieve smartphone-integratie en de mogelijkheid van Over The Air (OTA) kaart- en software-updates geniet de bestuurder van een naadloze connectiviteit tussen auto en smartphone. Apple CarPlay en Android Auto zijn standaard op alle uitvoeringen, behalve de instapuitvoering Visia.

Rijden


Tijdens een eerste rij-impressie merkten we duidelijk een verschil met de 0,9 liter-driepitter. De 1.0 IG-T heeft geen last van een turbogap en zorgt dus voor een meer vloeiende acceleratie. Ook de Xtronic kreeg een technische upgrade, waardoor het vervelende koffiemoleneffect aanzienlijk wordt ingeperkt. En dan is er natuurlijk nog de DIG-T van 117 pk. Een vlotte en pittige motor, al weegt hij uiteraard te licht om de term hot-hatch te rechtvaardigen. We zijn – in alle versies van de nieuwe Micra – wel te spreken over het stuurgevoel en de wegligging. De Micra blijft in de eerste plaats een stadswagen, maar sloeg ook geen mal figuur op ons bochtige testparcours in de heuvels rond het Portugese Cascais.