Vernieuwde Mitsubishi ASX gaat nog een rondje mee

489

Gezien het vergelijkbare gabarit van de recentere Eclipse Cross zal het sommigen wellicht verbazen, toch blijft er in het Mitsubishi-gamma nog een aantal jaren plaats voor de wat klassieker gelijnde ASX. In Genève is de inmiddels negenjarige SUV al aan zijn derde update toe, die de kraaienpootjes vakkundig onder de mat moet moffelen.

Binnen de Renault-Nissan Alliantie wordt het kleinere Mitsubishi als een echte SUV-specialist naar voren geschoven, de Japanners zijn daarom volop in de weer met de ontwikkeling van een gloednieuwe – en uiteraard elektrische – SUV-generatie. De voorbije jaren hebben we het huidige gamma dan ook vooral zien afslanken (bye bye Lancer en Pajero), terwijl de Eclipse Cross vooralsnog een buitenbeentje blijft binnen het Europese SUV-bestel. Er rust dus behoorlijk wat gewicht op de schouders van deze ASX, die in Genève zijn derde facelift ondergaat. Maar of die ook volstaat om het veel jongere SUV-geweld bij te benen?

Let op de leds

Op uiterlijk vlak blijven de wijzigingen alleszins relatief beperkt. Het front krijgt een evolutie van de Dynamic Shield-vormtaal aangemeten, waardoor je binnenkort al twee keer in je achteruitkijkspiegel zult moeten kijken om de ASX van de grotere Outlander te onderscheiden. Een tip? Let op de nieuwe leds aan weerszijden van het radiatorrooster. Ook de voortaan gekartelde skidplate onder de voorbumper verraadt dat je met een vernieuwde ASX van doen hebt. Bovendien staan er voortaan enkele nieuwe koetswerkkleuren in de catalogus, ze luisteren naar de namen ‘Red Diamond’, ‘Sunshine Orange’ en ‘Oak Brown’.

Of er ook écht nieuws te rapen valt? Toch wel: de huidige 1,6 liter-benzinemotor komt te vervallen, en wordt vervangen door de 2 liter MIVEC-motor met variabele kleppentiming. Schakelen gebeurt standaard met een handgeschakelde vijfbak, wie een zesde versnelling wil moet doorsparen voor de optionele CVT-automaat. Het interieur heeft ten slotte recht op een opgewaardeerd infotainmentsysteem, dat een groter scherm (van 7 naar 8 inch) meekrijgt en in de topuitvoeringen voorzien is van real-time TomTom-navigatie. Prijzen zijn er op het moment van schrijven nog niet, de leveringen gaan nog dit voorjaar van start.