BMW X3 M & X4 M: ook als 510 pk sterke Competition

701

Over de zin en onzin van dit soort über-SUV’s gaan we dit keer geen boompje opzetten. Zeker niet nadat we de officiële specs van de X3 en X4 M onder ogen gekregen hebben.

BMW Motorsport is eindelijk klaar met zijn beloofde M-versies van zowel de X3 als de X4. In Genève stelt de Duitse autobouwer meteen de standaard- en de Competition-variant voor, beide aangedreven door een herwerkte 3 liter zes-in-lijn motor (S55) uit de M2, M3 en M4. In de ‘gewone’ X3 & X4 M is die al goed voor een piekvermogen van 480 pk en 600 Nm, maar dankzij een extra turbo schoppen de Competition-versies het zowaar tot 510 paarden. Daarmee hijgt BMW in de nek van een Jaguar F-Pace SVR en de – adem diep in – Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition, minus de fiscale afslachting die onlosmakelijk verbonden is met de Britse 5 liter-V8.

In het begeleidende persbericht heeft BMW uiteraard de mond vol over het opwindende rijgedrag van zijn nieuwe M-derivaten, een stelling die we maar al te graag willen onderschrijven wanneer we de wagens tegen de zomer zelf in handen krijgen. Voorlopig moeten we het stellen met de (weliswaar puike) technische adelbrieven, waaronder het actieve M-differentieel, de van de M5 geleende xDrive-vierwielaandrijving, een sportophanging met adaptieve dempers en een op sportiviteit gerichte M Steptronic-achttrapsautomaat.

Op de rechte lijn zijn de X3 en X4 M alvast in staat tot een spurt van 0 naar 100 km/u in 4,2 seconden (een cijfer waar de Competition-variant nog een tiende van afknijpt), de topsnelheid bedraagt een elektronisch begrensde 250 km/u. Wie het M Driver’s Package aanvinkt op de optielijst, mag daar overigens nog 30 km/u bijtellen. Als je écht veel haast hebt.

Beetje Belgisch

Tot slot moeten we het natuurlijk nog over het uiterlijk van de dubbele Beierse pletwals hebben, te meer daar een landgenoot verantwoordelijk was voor het design van beide M-versies. Pascal Tanghe – de man die ons eerder al de 5 Reeks Touring opleverde – zegende de X3 en X4 M met een gespierde koetswerkkit, scherper uitgesneden bumpers en forse 20-duimers (de Competition rolt zelfs op 21 inch-lichtmetaal). Ook de typische M-spiegelkappen tekenen present, net als de viervoudige einddemper. Tegen augustus wordt de catalogus aangevuld met een M Carbon Package, waarbij de koelsleuven vooraan, de spiegelkappen en de achterdiffusor uit CFRP worden vervaardigd.