Ze zijn vandaag duidelijk in hun sportieve hum, daar bij BMW. Nog geen tien minuten na de aankondiging van de X3 en X4 M dropt zustermerk Mini alweer een bommetje in de vorm van de John Cooper Works GP, de productieversie van de in 2017 voorgestelde GP Concept.

Hoewel het strategische belang van de Mini Electric nauwelijks te onderschatten valt, beseft Mini natuurlijk ook wel dat het zijn sportieve wortels nooit ofte nimmer mag verloochenen. Het Britse merk heeft zopas bevestigd dat het volgend jaar ook een gelimiteerde JCW GP zal introduceren, een radicale hot hatch met aangepaste hardware en een traditionele turbomotor met ‘meer dan 300 pk’. Alles lijkt er dus op te wijzen dat Mini de 2 liter-turbo gaat lenen die BMW recent introduceerde op de X2 M35i, een compacte SUV die – toeval bestaat niet – op UKL-basis geschoeid staat. Juist, datzelfde platform waar ook Mini zich al een tijdje van bedient.

3.000 stuks

Het is overigens niet de eerste keer dat Mini zich aan een hardcore scheurijzertje waagt, in 2006 bouwde de constructeur ook al eens 2.000 exemplaren onder dezelfde JCW GP-vlag. Dit keer is Mini van plan om 3.000 stuks te bouwen, al geeft de constructeur ook aan dat het model zich voorlopig nog in de laatste testfase bevindt. De ontwikkelaars zouden op dit moment voornamelijk op en rond het circuit te vinden zijn om het op de racerij geïnspireerde onderstel en de aerodynamica op punt te stellen.

Foto: Mini GP Concept (2017)

Prijzen zijn er uiteraard nog niet, wat overigens niet wegneemt dat je maar beter snel naar je Mini-dealer holt om er eentje te bemachtigen: de vorige editie was al hopeloos uitverkocht nog voor het eerste exemplaar van de band was gerold…