Test Jeep Wrangler: Unlimited!

812

Sinds 1941 al staan zijn 7 iconische koelsleuven symbool voor een onstilbare drang naar avontuur. Toch is er iets wat deze nieuwe Wrangler intrinsiek anders maakt dan zijn voorvaders.

Je hoeft geen grote autokenner te zijn om te zien dat deze nieuwe Wrangler nog steeds een rechtstreekse afstammeling is van de Willys Overland, het rudimentaire terreinvoertuig waarmee je – letterlijk, helaas – naar de oorlog kon. Ook na 1945 is het model onafgebroken in de catalagus blijven staan, al laat hij zich sinds 1987 liever aanspreken als Wrangler (vrij vertaald: cowboy). De hoekige 4×4 met het al even vierkante karakter is doorheen de jaren sterk geëvolueerd, waardoor de vraag rijst of deze vierde Wrangler-generatie er überhaupt nog in slaagt om de eigenheid van Jeep te bewaren?

Jeep eert zijn helden… door zowat overal te verwijzen naar het silhouette van de Willys Overland.

Om kort te zijn: jazeker. Van zodra je het zware portier openslaat, valt onmiddellijk het robuuste en koele interieur van deze Unlimited (lees: de vierdeurs met lange wielbasis) in Rubicon-trim (lees: de versie waarmee je niet in een stad of op een snelweg wil belanden) op. Ook het design oogt heel vertrouwd – en daar zijn we zeker niet rouwig om. Jeep heeft zich beperkt tot enkele subtiele aanpassingen van de lichtunits en de grille en een wat schuiner geplaatste voorruit (ja, ook Jeep heeft de aerodynamica ontdekt), esthetische details waarmee de Wrangler zich niettemin een wat vlottere en modernere look aanmeet. Dankzij tien extra centimeters – waarvan zes op het conto van de langere wielbasis – blijft de Wrangler Unlimited een imposante verschijning, met zijn enorme bodemspeling en dito noppenbanden. Ja, hier kan je al eens ergens mee komen…

Nu, wie op grote voet wil leven, moet wel kunnen leven met de gevolgen: zelfs met mijn 1,88 meter bevindt het zitvlak van de zetel zich zowat op heuphoogte, waardoor het instappen toch enige flexibiliteit vereist. Binnenin herken je meteen de rechttoe-rechtaanfilosofie van de Wrangler, al is de afwerking er wel een niveau of tien op vooruitgegaan. De gebruikte materialen ogen knap maar voelen nog steeds robuust aan, de tellerpartij is voortaan leesbaar en ook het infotainmentscherm van 8,4 duim verraadt dat dit al lang geen veredeld legervoertuig meer is. Jeep heeft bovendien het lumineuze idee gehad om het aantal fysieke knoppen op het dashboard te vermenigvuldigen om de ergonomie te verbeteren, een aanpak die niettemin enige aanpassing vergt. Tot slot noteren we nog de aanwezigheid van USB-, SD- en MicroSD-poorten, terwijl ook Apple CarPlay en Android Auto voortaan van de partij zijn.

Liefhebbers van opbergvakken zullen daarentegen ontgoocheld achterblijven, want het aanbod is nog steeds erg beperkt. De achterbank is ruim genoeg om drie volwassenen te kunnen huisvesten. In het kofferruim van onze testwagen werd het ruimte-aanbod gehypothekeerd door de subwoofer van de optionele Alpine-installatie, maar ook door de verstevigingen die de koetswerkstijfheid moeten garanderen wanneer je het dak en de portieren verwijdert. Al hadden we met 533 beschikbare liters nog steeds weinig reden tot klagen.

In deze Rubicon-versie met aangepast terreinrubber voelt de Wrangler zich niet helemaal in zijn sas op de openbare weg, zeker niet onder koude en vochtige omstandigheden. Ondanks de soms gebrekkige tractie word je Jeeps inspanningen om het rijgedrag te ‘civiliseren’, zeker wel gewaar. Zo heeft de stuurinrichting niet langer de karakteristieken van een scheepsroer, er is zelfs sprake van enige precisie. Ook de ophanging van het ladderchassis toont zich veel minder springerig dan voorheen, en zelfs het afremmen verloopt voortaan in alle sereniteit. Al blijft de Amerikaan vooral een krak in het stevige offroadwerk…

Als sneeuw voor de zon

‘Sneeuw? Welke sneeuw?’. Terwijl het merendeel van de bestuurders tijdens onze testweek met de daver op het lijf de baan opging, kliefde onze Wrangler met de vingers in de zeven neusgaten door het witte sneeuwtapijt. Laat de wielen gewoon doorspinnen tot ze zich vastbijten in de ondergrond, en zelfs een spekgladde helling vormt geen enkel probleem. Met het hendeltje links kan je al rijdend spelen met de aandrijving (2WD, 4WD of veldversnelling), terwijl de knoppen op de boordplank dienen om de voor- en achterdifferentiëlen te blokkeren of de antirolstangen los te koppelen om de veerweg te vergroten. Jammer dat we geen Everest hebben in België, we hadden het anders graag uitgeprobeerd…

Daarmee zijn we aanbeland bij één van de grote struikelblokken van de vorige Wrangler: het voorbijgestreefde 2,8 liter-dieselblok en de apathische automaat, die vandaag vervangen worden door een 2,2 liter-turbodiesel en een ZF-achttrapsautomaat. Die combine is goed voor 200 paarden en 450 Nm, en vormt vooral een vloeiend aandrijfgeheel. Zelfs als diesel maakt deze Wrangler indruk met zijn bedrijfsstilte, dat doet dus enkel het beste verhopen voor de toekomstige plug-in hybride en de 2 liter-turbobenzine van 270 pk.

Geen reden tot paniek. In extreme omstandigheden laten de antirolstangen zich eenvoudig loskoppelen om de maximale asuitslag te vergroten.

Conclusie

Hoewel de Wrangler om historische redenen de antipode hoort te zijn van de hedendaagse stads-SUV, stellen we niettemin vast dat deze nieuwe generatie geneigd is om compromissen te sluiten. In een poging om het verwende SUV-publiek te behagen, heeft Jeep ingezet op extra gebruikscomfort, maar biedt het voortaan ook een motorisatie waarmee het een breder publiek kan aanspreken. Zonder – en da’s misschien wel het belangrijkste – de die-hard fans tegen de borst te stoten…

Technische fiche Jeep Wrangler Unlimited Rubicon
Motor:  
Opstelling en cilinderinhoud: viercilinder-in-lijn turbodiesel, 2,2 liter
Vermogen: 200 pk bij 3.500 t/min
Koppel: 450 Nm bij 2.000 t/min 
Transmissie:  
Versnellingsbak: Achttrapsautomaat
Aandrijving: Vierwielaandrijving
Wielmaat: 18″
Banden: 32 inch
Chassis :  
Vooras: Starre as
Achteras: Starre as
Remmen vooraan: Geventileerde schijven
Remmen achteraan: Schijven
Prestaties:  
0 – 100 km/u: 9,6 sec
Topsnelheid: 160 km/u
Verbruik & CO2:  
Gem. opgegeven verbruik: N.B.
Gem. testverbruik: : 10,1 l/100 km
CO2-uitstoot:
N.B.
Afmetingen:  
LxBxH : 4.882 / 1.894 / 1.849 mm
Wielbasis:
3.008 mm
Volume koffer: 480 liter
Brandstoftank: 81 liter
Gewicht: 2.197 kilo
Tarief:  
Vanaf: 45.500 euro
Prijs + opties testwagen: N.B.