Peugeot 208 & e-208: Alles van een grote

583

Een paar weken terug gooide Renault al de troeven van zijn nieuwe Clio op tafel, vandaag komt Peugeot met de verwachte tegenzet: een nieuwe 208. Eens kijken wie de beste kaarten in handen heeft?

Misschien heeft het ‘lek’ van vorige week vrijdag de onthulling in een stroomversnelling gebracht, toch was het al veel langer duidelijk dat het Salon van Genève dit jaar een Frans stadsonderonsje zou opleveren. De Renault Clio krijgt er namelijk het gezelschap van deze nieuwe 208, een voor Peugeot levensbelangrijke B-segmenter die op het nieuwe CMP-platform van de PSA-groep komt te staan. Of het e-CMP-platform, om maar meteen met de volledig elektrische e-208 in huis te vallen.

Die nieuwe EV-variant deelt zijn aandrijflijn met de eerder voorgestelde DS 3 Crossback E-Tense, goed voor 136 pk, 250 Nm en een WLTP-gehomologeerde actieradius van 340 kilometer, 40 kilometer beter dan de opgehoogde DS. De 50 kWh grote batterij laat zich in 30 minuten voor 80 procent ‘voltanken’, al moet je daarvoor natuurlijk wel een snellader met een capaciteit van 100 kW voor bezigen. Met een klassieke wallbox (driefasig, 11 kW) kan je na zo’n 5 uur laden alweer de baan op.  

Fossiele alternatieven

Ben je, net als velen, mentaal nog niet helemaal rijp om de overstap naar elektrisch rijden te maken, dan voorziet Peugeot uiteraard nog steeds in de gekende fossiele alternatieven. De voortaan enkel als vijfdeurs verkrijgbare 208 komt op de markt met de vertrouwde 1.2 PureTech-benzines en BlueHDi-diesels, met vermogens tussen 75 en 130 pk. De 1.2 PureTech van 100 pk kan optioneel gekoppeld worden aan Peugeots nieuwe achttrapsautomaat, de krachtigste benzine komt zelfs ‘automatisch’ met diezelfde schakeldoos.

i-Cockpit

In tegenstelling tot de Clio, die bij de generatiewissel zowaar anderhalve centimeter verloor, heeft deze 208 er alweer een flinke groeischeut opzitten, al weigert Peugeot voorlopig concrete cijfers vrij te geven over zowel de zit- als kofferruimte. In het begeleidende persbericht komen we wel te weten dat deze 208 een nieuwe variant van de gekende i-Cockpit introduceert, met zelfs een 3D-instrumentenpaneel dat bepaalde informatie in hologramvorm kan weergeven. Nog op technologisch vlak erft de 208 heel wat rijhulpsystemen van de grotere modellen uit het gamma, waaronder een slimme snelheidsregelaar met file-assistent, dodehoekcontrole, verkeersbordenherkenning, automatische noodremfunctie en een elektronisch parkeerhulpje.

Tot slot nog iets over het uiterlijk. De nieuwe 208 vaart duidelijk de koers die door de nieuwe SUV-generatie werd uitgestippeld, met naast de gekende lichtsignatuur ook een doorlopende zwarte strip op de bips, die het design – samen met de zwarte wielbogen en de subtiele dakspoiler – wat extra reliëf moet bezorgen. Een aantal elementen zijn wel voorbehouden aan de hier afgebeelde GT Line (en de op stapel staande GTi, allicht), de ‘kaalgeplukte’ basisversies zullen er allicht heel wat minder afgelikt uitzien. Over de prijsniveaus (lees: prijsstijgingen) spreekt Peugeot zich uiteraard nog niet uit. Eerst wat punten scoren op het Salon van Genève.