En dat is drie: Skoda Kamiq

639

Na de Kodiaq en Karoq verwelkomt het SUV-gamma bij Skoda een nieuwe benjamin: de kleine Kamiq. Die compacte stads-SUV deelt zijn genen met de Seat Arona en Volkswagen T-Cross, maar goochtelt ook met extra ruimte om zich van zijn VAG-neefjes te onderscheiden. Veel ruimte, zelfs.

Skoda heeft eindelijk alle details gelost van zijn nieuwe stads-SUV, die volgende week zijn debuut beleeft op het Salon van Genève. De Kamiq – niet te verwarren met de gelijknamige SUV die Skoda in China aan de man brengt – rust net als de Seat Arona en de Volkswagen T-Cross (en de pas gelanceerde Skoda Scala overigens) op het compacte MQB A0-platform, een basis die Skoda behoorlijk wat technische vrijheid bood bij de ontwikkeling van zijn compacte SUV. Zo is de 4,24 meter lange Kamiq bijvoorbeeld 13 centimeter langer dan een T-Cross, terwijl de tot 2,65 meter uitgerokken wielbasis (+ 9 centimeter) voor beduidend extra binnenruimte moet zorgen ten opzichte van zijn bloedbroeders. Opvallend: dankzij die verlengde wielbasis positioneert de Kamiq zich op gelijke hoogte met de grotere Karoq wat been- en zitruimte betreft, net zoals een Scala qua ruimtelijke ordening de maat neemt van de grotere Octavia. Begrijpe wie begrijpen kan.

Om de logica toch een beetje te respecteren, voorziet Skoda een kofferruim dat minstens 400 (en maximaal 1.395) liter aan bagage kan slikken, daar waar de Karoq steeds 520 liter aan stouwvolume achter de hand houdt. Optioneel laat ook de voorste passagierszetel zich neerklappen, waardoor een nuttige laadlengte van 2,44 meter ontstaat.

Vision X

Het uiterlijk van de nieuwe Kamiq is duidelijk geënt op de vorig jaar gepresenteerde Vision X, getuige de inmiddels gekende lichtsignatuur. Voor de uiterlijke proporties ging de Kamiq logischerwijze leentjebuur spelen bij zijn grote SUV-broers, het interieur lijkt dan weer eerder een doorslagje van de eerder aangehaalde Scala. Inclusief de (optionele) Virtual Cockpit en de knappe infotainmentschermen met diameters van 6,5, 8 of 9 duim, dat spreekt natuurlijk voor zich. Ook vanzelfsprekend zijn de hele rist aan actieve en passieve rijhulpsystemen, met onder meer een rijstrookassistent, automatische noodremfunctie, een proactieve Crew Protect Assist (die de gordels aanspant en de ramen sluit wanneer een aanrijding dreigt, nvdr) en een intelligente cruise control, die – net als bij de nieuwe Volkswagen Passat – het zaakje onder controle weet te houden tot snelheden van 210 km/u. Al vrezen we, mocht je zulke kruissnelheden ambiëren, dat je op dat moment de verkeerde auto gekocht hebt.

Motoren

Neen, de heetgebakerde Audi SQ2 en Volkswagen T-Roc R hoeven zich nog niet meteen zorgen te maken, op motorisch vlak tapt deze Skoda Kamiq (voorlopig?) uit een heel ander vaatje. Zoals verwacht rekent de kleine Tsjech op de gekende mechaniek, met aan benzinezijde de 1.0 TSI van 95 of 115 pk of een 1.5 TSI met cilinderuitschakeling die 150 pk levert. Dieselaars kunnen nog steeds opteren voor de 1.6 TDI met 115 pk, voor de alternatievelingen biedt Skoda natuurlijk ook een zogeheten G-TEC variant op aardgas, aangedreven door een 1.0 TSI-motor van 90 pk. Officiële prijzen zijn er op het moment van schrijven nog niet, de wagen verschijnt dan ook pas na de zomer op de Belgische markt.