10 supercars die het Salon van Genève zullen kleuren

457

Nog 6 keer slapen en we mogen alweer het vliegtuig op, met het inmiddels 89e Salon van Genève als enige valabele eindbestemming. Ondanks het tanende succes van autosalons blijft Genève een conditio sine qua non voor het merendeel van de constructeurs, die aan de oevers van Lac Léman een jaarlijkse prestigeslag uitvechten om de wereldwijde media-aandacht naar zich toe te zuigen. Hoe je dat doet, met zo’n 150 grote premières op een spreekwoordelijke zakdoek? Door de schuif met superlatieven open te trekken, tiens.

Aston Martin ‘Project 003’

Op de Zwitserse Aston Martin-stand maken we dit jaar de geboorte mee van een derde hypercar, die in het gamma onder de Valkyrie zal komen te staan. Aston belooft een grotere dagelijkse inzetbaarheid, de buitenaardse prestaties komen van een midscheeps ingeplante V6 met elektro-ondersteuning. Tegen 2021 komen de eerste exemplaren op de markt, er zullen in totaal 500 exemplaren van worden gebouwd.

Bugatti Chiron Sport ‘110 ans Bugatti’

Het is dit jaar exact 110 jaar geleden dat een zekere Ettore Bugatti – een Italiaan, mocht je eraan twijfelen – in het Franse (maar om historische redenen dan weer eerder Duits klinkende) Molsheim het gelijknamige sportwagenmerk uit de grond stampte. Om die heuglijke gebeurtenis te vieren, introduceert Bugatti een boordevol Franse tricolores gehangen ‘110 ans Bugatti’-uitvoering van de Chiron Sport. Onder de motorkap ligt uiteraard de trouwe 8 liter-W16 met 1.500 pk en 1.600 Newtonmeter, nog steeds goed voor een sprint van 0 tot 100 in 2,4 seconden en een haast Concordiaanse topsnelheid van 420 km/u. Of, zoals Emmanuel Macron altijd zegt: Vive la France!

Bugatti one-off

Veel mysterieuzer wordt het wanneer we de vermeende one-off te berde brengen, die Bugatti volgende week in Genève zou onthullen. Een speeltje met een kostprijs van 16 miljoen euro, zo wordt gefluisterd, dat op vraag van voormalig Volkswagen-voorzitter Ferdinand Piëch – en kleinzoon van een zekere Ferdinand Porsche – werd ontwikkeld. Het zou daarmee meteen de duurste nieuwe auto aller tijden worden, een titel die nu nog voorbehouden is aan de 11,5 miljoen euro kostende Rolls-Royce Sweptail.

Ginetta

De piepkleine Britse sportwagenbouwer Ginetta wil in Genève groots uitpakken met een nieuwe sportwagen. Die moet de Aston Martins en Ferrari’s van deze wereld naar de keel vliegen, en rekent daarvoor op een overdosis aan koolstofvezel. En een 6 liter-V8 met meer dan 600 pk.

Update: Intussen is de nieuwe Ginetta ook helemaal officieel, alle informatie over de Britse supersporter vind je in dit artikel.

Lamborghini Huracan Evo

De lak van de nieuwe Audi R8 is inmiddels volledig opgedroogd, dat betekent dat ook de collega’s uit Sant’Agata hun gefacelifte versie van de technisch verwante Huracan mogen voorrijden. De 5,2 liter-V10 werd opgevoerd tot 640 pk (+ 30 stuks), waardoor de Lambo voortaan genoeg heeft aan 2,9 seconden om vanuit stand richting 100 km/u te snellen (slechts één tiende trager dan de Performante). Om de bochtendynamiek te bevorderen, rekent de Huracan EVO op het welluidende Lamborghini Dinamica Veicolo Integrata (LDVI), een digitaal brein dat alle rijtechnische componenten aanstuurt. Daartoe rekenen de Italianen voortaan overigens ook een meesturende achteras, naast een aangepaste magnetorheologische ophanging.

Lexus LC Convertible

We weten het, Lexus brengt met de RC F Track Edition een extreme GT3-racer mee die eigenlijk veel beter past in dit supercarrijtje. Toch wilden we jullie de sensuele schoonheid van deze langverwachte LC Convertible niet onthouden, een cabriovariant die de Mercedes-Benz S-Klasse Coupé en de BMW 8 Reeks wat Japanse stokken in de wielen moet komen steken. Officieel gaat het echter nog om een studiemodel.

McLaren 600LT MSO

McLaren Special Operations, de bespoke-afdeling van de Britse sportwagenbouwer, heeft voor het Salon van Genève de 600LT Spider onder handen genomen. Het resultaat is deze in ‘Dove Grey’ en ‘Napier Green’ gedrenkte one-off, een kleurstelling die hulde brengt aan de inmiddels uit productie gehaalde 675LT. Het koetswerk wordt verder aangekleed met tal van accenten uit koolstofvezel. Onder de motorkap ligt uiteraard de 3,8 liter-V8 biturbo, waarvan het vermogen – ook dat had je wel kunnen raden – piekt op 600 pk.

Piëch Mark Zero

Elk jaar dagen er in Genève wel een paar verrassende nieuwkomers op om hun steile ambities van de daken te komen schreeuwen. Chinese start-ups veelal, maar ook op eigen Europese bodem worden nog steeds nieuwe automerken geboren. Dit jaar onthult Piëch Automotive, het industriële geesteskind van Anton Piëch – zoon van de daarnet al aangehaalde Ferdinand – er zijn eerste sportwagen: de Mark Zero. Het bedrijf zelf blijft erg karig met commentaar, al zou er wel sprake zijn van een elektrische aandrijflijn met 600 pk en een uithoudingsvermogen van zo’n 500 kilometer.

Pininfarina Battista

Onder de financieel slagkrachtige vleugels van het Indische Mahindra & Mahindra mag het Italiaanse designhuis Pininfarina het binnenkort proberen als volwaardig autobouwer. Met de Battista levert Automobili Pininfarina meteen een stevig visitekaartje af: een elektrische supercar met een aangekondigd vermogen van 1.927 pk en 2.300 Nm. De Italianen hopen er in de nabije toekomst 150 Bugatti- en Rimac-klanten mee af te snoepen, ondanks het stevige prijskaartje van om en bij de 2 miljoen euro.

Porsche 911 Cabriolet

We sluiten onze rondgang af op bekend terrein, waar Porsche de lente inzet met deze cabrioversie van de nieuwe 911. De cabriovariant herneemt logischerwijze het vernieuwde interieur met 2+2-configuratie en haast volledig digitale tellerpartij, enkel de toerenteller blijft er één van de analoge soort. De iconische schulp wordt gevormd door een volledig automatische softtop met geïntegreerde glazen achterruit, die al rijdend geopend of gesloten kan worden bij snelheden tot 50 km/u.

Ook onder de kap (de motorkap, bedoelen we dan) vertoont de Cabriolet veel gelijkenissen met zijn Coupé-broer. Beide komen in eerste instantie op de markt als Carrera (4)S, met de gekende 3 liter-biturbo boxermotor die 450 pk en 530 Nm ontwikkelt. De overbrenging van dat vermogen geschiedt standaard via de nieuwe achttraps-PDK. Zelfs de prestaties zijn quasi identiek, met sprintcijfers (0-100 km/u in 3,9 seconden, een paar tienden sneller als je ook het Sport Chrono Pack aanvinkt) en een volstrekt irrelevante topsnelheid van +300 km/u.