Ginetta’s nieuwe supercar zaait angst, oogst snelheid

163

Een supercar van de oude stempel? De kleine Britse sportwagenbouwer Ginetta bewijst dat het nog kan. T

Ok, het ziet er niet uit, maar de strijkplank achteraan zorgt wel voor 376 kilogram aan downforce bij 160 km/u.

Over smaken en kleuren valt natuurlijk niet te twisten, net daarom is het al een hele poos geleden dat we een nieuwe auto nog zonder veel aarzelen ‘lelijk’ hebben durven noemen. Autojournalisten halen in zo’n gevallen liever verbloemende adjectieven als ‘apart’, ‘speciaal’ of ‘weinig harmonieus’ uit de kast, maar deze nieuwe Ginetta… is gewoon een monster. In alle betekenissen van het woord. lsdlocke

De autobouwer uit Leeds, die in het verleden vooral bekendstond om zijn eerder klassiek gelijnde pluimgewichtjes, heeft dit keer duidelijk alle designregels aan zijn laars gelapt om de efficiëntie te dienen. Het resultaat is een (voorlopig naamloze) supercar, gemaakt om de Ferrari’s, Lamborghini’s en andere exoten het snot voor de ogen te rijden. Verwacht je echter niet aan complexe hybride aandrijflijnen of andere elektronische hightech, de mindere goden onder ons zullen al heel blij mogen zijn wanneer een ESP-systeem hen uit de klauwen van de bandenmuur houdt… ocked0 List

Neen, dit is niet veel beter…

Het monster wordt namelijk aangedreven door een centraal gemonteerde V8, die bovendien slechts 1.150 kilogram te verplaatsen heeft. De atmosferische 6 liter zou meer dan 600 pk en 700 Nm aan koppel produceren, die naar het asfalt worden overgebracht via een transaxle-architectuur en een aan het differentieel gehangen sequentiële versnellingsbak. Die opstelling leidt ook tot een quasi perfecte gewichtsverdeling van 49/51 procent. 

… maar de afwerking oogt wel verzorgd.

Ginetta trapt de productie volgend jaar op gang met een eerste batch van 20 exemplaren, 14 ervan zouden inmiddels zelfs al een eigenaar gevonden hebben. En dat met een prijskaartje van zo’n 475.000 euro per stuk…