Ferrari F8 Tributo moet 488 GTB doen vergeten

435

En daar tovert Ferrari plots een rood konijn uit zijn hoed: de F8 Tributo, opvolger van de huidige 488 GTB. Met de strafste V8 die Maranello ooit in een productiemodel heeft gestopt.

De ‘louvres’ achteraan zijn bedoeld om de warme lucht af te voeren.

Wat zou het Salon van Genève zijn zonder een nieuwe Ferrari? Lange tijd zag het ernaar uit dat het merk met het steigerende paard er zijn eerste geëlektrificeerde sportwagen zou onthullen, nu blijkt dat de Italianen liever een opvolger voor de 488 GTB uit hun mouw komen schudden. Die gooit het op technisch vlak over een klassiekere boeg, waardoor de 3,9 liter-V8 alsnog behouden blijft. Het vermogen klimt weliswaar tot 720 pk (+ 40 stuks), waarmee de Ferrari zich niet toevallig naast de 720S van concurrent McLaren hijst. Dankzij een gewichtsbesparing van zo’n 40 kilogram is het centraal achteraan gemonteerde turboblok in staat om de F8 Tributo in 2,9 seconden af te zetten aan 100 km/u. Vijf seconden later is ook de kaap van de 200 km/u al overschreden, om – mocht je daar zin in hebben en geen graten zien in een levenslang rijverbod – nadien TGV’s voorbij te steken aan 340 km/u, weliswaar 1 km/u trager dan een ontketende McLaren 720S. Voor wat het waard is, natuurlijk…

Bovenop het lagere eigengewicht rekent de F8 Tributo vooral op geavanceerde aerodynamica, dankzij een grondig hertekend design. Vooraan noteren we een nieuwe splitter, gewijzigde luchtinlaten en zelfs LED-koplampen die de luchtstroom afleiden naar de remmen. De S-Duct vooraan, die integraal overgenomen werd van de 488 Pista, zou de neerwaartse druk met zo’n 15 procent verhogen.

Daarnaast pakt de F8 Tributo ook uit met een kleiner stuurwiel en een in de Ferrari Dynamic Enhancer geïntegreerde ‘Side Slip Angle Control’, waarmee de Italiaanse volbloed makkelijker te temmen zou moeten zijn voor minder begenadigde gentlemen drivers. Kwestie dat de YouTubers binnenkort gretig kunnen uitpakken met hun rij- en driftkunsten, zonder in een of andere crashcompilatie te eindigen…