Elektrische Seat el-Born Concept gaat Volkswagen I.D. achterna

398

De weg naar een volledig emissievrije mobiliteit is weliswaar nog lang, maar we kunnen inmiddels wel stellen dat de elektrische trein op z’n minst al vertrokken is. Na Volkswagen, dat tegenwoordig zowat elke beschikbare eurocent in elektrificatie stopt, mogen ook de dochtermerken Volkswagen en Seat in Genève hun duit in het elektrische zakje doen. In your face, Elon?

Dat Seat en Skoda vroeg of laat ook toegang zouden krijgen tot de EV-technologie van Volkswagens indrukwekkende I.D.-reeks, we hadden er wel een hand, een been en misschien zelfs ons rijbewijs voor in het vuur durven steken. In Genève komt de Spaanse Volkswagen-dochter alvast met zijn iteratie van de (voorlopig) Neo gedoopte Volkswagen I.D., een hatchback annex monovolume die logischerwijze gebruikt maakt van het modulaire MEB-platform. De conceptversie van de el-Born, vernoemd naar het gelijknamige stadskwartier in Barcelona, oogt beduidend sportiever dan zijn Duitse neef, inclusief scherper smoelwerk, een dakspoiler en zelfs een heuse diffusor. Andere elementen, zoals de nieuwe lichtsignatuur, zullen we binnenkort allicht ook terugzien op ‘klassieke’ Seat-modellen, waaronder de nieuwe Leon.

Onder het cab-forward design, met ver naar voor geplaatste woonkamer, schuilt een 204 pk sterke elektromotor, die aangejaagd wordt door een 62 kWh sterke lithium-ionbatterij. Seat claimt een WLTP-gehomologeerd rijbereik van zo’n 420 kilometer, snelladen (tot 80 procent) zou niet langer dan 47 minuten in beslag nemen. Nog op technisch vlak voorzien de Spanjaarden een bijkomende warmtepomp om de thermische huishouding (en dus ook het rijbereik) te verzekeren tijdens koude winters en hete zomers.

Het interieur van de El-Born oogt veel klassieker dan de futuristische buitenzijde. Let vooral op het centrale 10-inch scherm en de afwezigheid van een klassieke versnellingsbak.

Zoals het een moderne concept car betaamt, beweert ook de el-Born in staat te zijn om de meest courante rijtaken uit handen van de bestuurder te nemen. De semi-autonome rijhulpsystemen brengen de Spanjaard naar niveau 2 op vlak van autonoom rijden, wat betekent dat hij in een aantal (minder complexe) verkeerssituaties zelfstandig kan sturen, acceleren en remmen. De marktintroductie van de Seat el-Born staat gepland in de loop van volgend jaar.