Hoed af voor de Mercedes-AMG GT R Roadster

378

D-1 voor het Salon van Genève, geen beter moment om in de hoofden van het autopubliek te kruipen. Om te anticiperen op de lawine aan supercars die ons morgen te wachten staat, haalt Mercedes-AMG vandaag al de grove middelen boven: maak kennis met de AMG GT R Roadster.

De gifgroene Mercedes-AMG GT R, de koning van de Groene Hel, krijgt het gezelschap van een cabriovariant. De AMG-GT R Roadster herneemt logischerwijze de mechanische receptuur van zijn coupébroer, waarbij de 4 liter-V8 biturbo van 585 pk en 700 Nm aan de Speedshift-zeventrapsautomaat met dubbele koppeling wordt gepaard. De transmissie, die transaxle-gewijs tussen de meesturende achterwielen hangt, wordt bijgestaan door een elektronisch differentieel met beperkte slip om het circuitpotentieel van de dakloze supersporter te onderstrepen.

Op papier moet de Roadster alleszins nauwelijks onderdoen voor de gesloten variant, met een sprint van 0 tot 100 km/u in 3,6 seconden en een top van 317 km/u. Ondanks het automatisch openende dakmechanisme met een uit drie lagen bestaande softtop en de structurele maatregelen om de koetswerkstijfheid te garanderen, blijft het meergewicht dan ook beperkt tot zo’n 80 kilogram.

750 stuks

In tegenstelling tot de snel uitdijende AMG-GT familie, die inmiddels al 16 (!) leden telt, komt deze Mercedes-AMG GT R Roadster er niet om extra volume te creëren. CEO Tobias Moers ziet het model eerder als een ‘merkdefiniërend’ prestigeproject, en besliste daarom om de productie te beperken tot 750 eenheden. De supercarbeleggers zullen zich in de handjes wrijven…