Live in Genève : de EV’s

280

Alsof de autobouwers plots vergeten zijn met welke technologie ze de voorbije 130 jaar hun boterhammen hebben verdiend, schoten de elektrische wereldverbeteraars zowat als paddenstoelen uit de grond op de voorbije persdag van het Salon van Genève. Tijd voor een overzicht.

Het sleutelwoord in de autosector: elektrificatie. We hadden het al over de armada van Audi die stilaan vorm krijgt, de industriële revolutie bij Volkswagen en de Auto van het Jaar 2019. Toch is er nog ander elektrisch ‘gerief’ op dit Salon van Genève. Wij sommen deze stekkerrakkers even op.

Kia e-soul

Het design van deze Koreaan is … euhm … best wel opvallend … vooral achteraan. Maar deze elektrische crossover heeft wel iets te bieden. De motor van 136 pk en 395 Nm aan koppel wordt gevoed door een batterij die hem in staat stelt 277 km ver te komen. En dat is nog maar de instapper. De topversie levert 204 pk, hetzelfde koppel, maar kan wel 452 km ver rijden.

Mercedes EQV

Het merk met de ster breidt zijn EQ-gamma uit met een V, de elektrische versie van de V-Klasse. ij kan acht personen vervoeren zonder CO2 uit te stoten en bovendien beschikt deze concept over 200 pk, kan hij 400 km ver rijden met één batterijlading en 100 km autonomie ‘laden’ in 15 minuten. De productieversie wordt waarschijnlijk voorgesteld in Frankfurt.

Volkswagen T6 Caravelle

De Multivan, het favoriete wapen waarmee Volkswagen heel wat technische profielen lokt, steekt zijn vingers in het stopcontact.Net zoals zijn neef bij Mercedes is de T6 in staat om 400 km te rijden met één batterijlading die voor energie voor de 112 pk sterke motor zorgt. Die motor wordt trouwens geleverd door ABT. Volkswagen zorgt ook voor een instapversie, met minder sterke batterijen waar we de exacte capaciteit nog niet van kennen.

Daarnaast moeten twee nieuwe rij-assistenten hem geciviliseerder maken. Eén die gericht is op gedeeltelijk autonoom rijden en één die helpt bij manoeuvres, zelfs met aanhangwagen.