Live in Genève : de Italianen in hun achtertuin

157

Abarth, Alfa Romeo, Fiat en Maserati zijn aanwezig in Genève met meerder nieuwigheden.

Abarth

Twee nieuwigheden bij Abarth : de124 Spider Rally Tribute en de 595 esseesse.

Deze 124 Spider Rally Tribute is een nieuwe gelimiteerde reeks (van 124 exemplaren) om het succes van de 124 Rally in het FIA ​​R-GT kampioenschap te vieren.

Beschikbaar in Costa Brava rood en Turini wit en een motorkap in mat zwart, heeft de 124 Tribute altijd een 1,4 liter turbo van 170 pk (250 Nm koppel) aan boord die gekoppeld is aan een manuele zesbak. Met 1.060 kg op de weegschaal sprint deze Tribute van 0 naar 100 km/u in 6,8 seconden en topt hij bij 232 km/u/

Aan zijn zijde vinden we de 595 esseesse en die heeft de krachtige 1,4 liter van 180 pk onder de motorkap. Hij onderscheidt zich door witte zijstrepen en achteruitkijspiegels en dito 17 duims velgen.

Deze 595 esseesse is uitgerust met “Sabelt 70” sportzitjes met een achterzijde in koolstofvezel en sportpedalen.

Alfa Romeo

Alfa Romeo zorgt voor de verrassing in Genève met zijn compacte SUV Tonale.

Maar sportievelingen kunnen hier ook hun hart ophalen met “Alfa Romeo Racing”-versies van de Giulia Quadrifoglio en Stelvio Quadrifoglio. Een eerbetoon aan de terugkeer van het merk in de F1 met Kimi Räikkönen.

Deze speciale edities zijn uitgerust met een aërodynamische kit uit koolstofvezel die ontwikkeld werd in samenwerking met Sauber Engineering. Niet alleen voor de esthetiek trouwens, het zou ook de dynamische kwaliteiten van de versie met een “klavertje vier” verbeteren.

Dan noteren we nog een zoveelste update van de Giulietta in Genève. Verwacht echter geen esthetische upgrade. Daarentegen werd wel het motoraanbod eenvoudiger. Bij de benzinemotoren vinden we de 1.4 T-Jet van 120 pk. Bij de diesels krijgt de 1.6 JTDm van 120 pk gezelschap van een 170 pk versie in de catalogus.

Fiat

Fiat viert niet alleen haar 120e verjaardag met de Centoventi.

Het merk uit Turijn toont ook speciale versies van de 500-familie: de 500, 500X en 500L.

Daarbovenop presenteert Fiat de Sportversie van de vijfdeurs Tipo. Die werd samen met Mopar ontwikkeld en onderscheidt zich esthetisch (specifieke voor- en achterbumper, side skirts, achterdiffusor, spoiler op het dak, …).

Indien je van sportiviteit houdt, zal je dus … eerder ontgoocheld zijn. Deze Tipo sport krijgt immers geen mechanische upgrade.

Maserati

Het merk met de drietand toont de Levante Trofeo Lauch Edition, een speciale editie gelimiteerd op 100 exemplaren.

Bovenop een paar eigenheden op vlak van look en uitrusting krijgt deze Levante Trofeo een van de krachtigste motoren die ooit in een Maseratie werd geïnstallerd; de V8 bi-turbo van 3.8 liter, goed voor 580 pk. Deze wordt gekoppeld aan de automatische versnellingsbak met acht verhoudingen die ZF ontwikkelde en we al kennen uit de andere varianten van de Levante. Ze zorgt voor een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 4,1 seconden.