Live in Genève: Aston Martin Vanquish Vision & AMR RB-003

175

De planning van Aston Martin zit proppensvol. CEO Andy Palmer, wiens to-do lijst voorlopig bestond uit a) hypercarwetten herschrijven met de Valkyrie, b) tussendoor een nieuw merk – Lagonda – uit de grond stampen en c) een succesvolle beursgang orkestreren, heeft zijn bedrijf sinds kort nog een nieuwe uitdaging opgelegd: Porsche, Ferrari en McLaren aftroeven. Op eigen terrein, dit keer.

Wie tien jaar geleden op de salonstand van Aston Martin passeerde, kreeg – naast een glas champagne van de overroepen soort – vooral een verzameling gezapige GT’s te zien, omringd door een verzameling al even gezapige Aston Martin-klanten. Vandaag wordt diezelfde stand overspoeld door hippe influencers en opdringerige tv-ploegen, die elkaar permanent voor de voeten lopen om een glimp te kunnen opvangen van de twee nieuwste supercars: de Vanquish Vision Concept (in het groen) en de nog wat hoger gepositioneerde AMR RB-003, waarover we jullie eerder al vertelden.

Beide supercars maken gebruik van een nieuwe en achter de cockpit liggende V6-turbomotor, die in het geval van de AMR RB-003 wordt bijgestaan door een elektromodule om de kloof met de ruim 1.150 pk sterke Valkyrie te dichten. Net als bij die laatste beloven de ingenieurs van Red Bull – mocht je je nog afvragen waar die RB voor stond –baanbrekende aerodynamica, al haasten de Aston-jongens zich om erbij te zeggen dat het geen straatlegale F1-bolide wordt, maar een auto waar je dagelijks mee op pad kan.

De Vanquish Vision Concept luidt volgens Aston Martin de komst van een nog wat toegankelijkere sportwagen in, die zich tegen 2022 mag gaan meten met McLaren’s Super Series of de (eveneens in Genève voorgestelde) F8 Tributo van Ferrari. De extremere AMR RB-003 – een Valkyrie light, zeg maar – zou al een jaartje eerder op de markt verschijnen, al wordt de productie ervan beperkt tot 500 exemplaren.