Dit weekend begint het nieuwe F1-kampioenschap. Wie start met de beste kaarten aan het nieuwe seizoen?

Weinig nieuwigheden aan de wagens dit jaar: ook in 2019 wordt er gereden met hybride 1.6 turbomotoren en ook de beruchte halo blijft van de partij. Toch zijn er enkele kleine reglementswijzigingen die hopelijk spannendere races met zich meebrengen. Zo mogen de piloten dit jaar wat meer benzine gebruiken (110 kg per race tegenover 105 vorig jaar), waardoor ze in theorie wat langer voluit kunnen strijden. Ook de aerodynamicaregels werden lichtjes aangepast, zodat achtervolgers minder last hebben van de “vuile lucht” van hun voorliggers en zo makkelijker kunnen inhalen.

De voorbije twee weken trok het F1-circus alvast naar Barcelona, waar de teams hun nieuwe bolides voor het eerst aan de tand konden voelen. En hoewel tests natuurlijk niet alles zeggen – er wordt zelfs al eens verstoppertje gespeeld – kunnen we toch al een paar conclusies trekken.

Ferrari laat zich zien ….

De allersnelste tijd tijdens de testritten werd gereden door Charles Leclerc. De Monegask, die bij Ferrari Kimi Raikkonen opvolgde, was zelfs een seconde sneller dan de snelste tijd die de Italiaanse renstal vorig jaar tijdens de traditionele oefengalop liet optekenen.

Het zou ons dan ook niet verbazen indien er volgende week een bolide uit Maranello op pole positie aan de GP van Australië begint. Ook vorig jaar toonde Ferrari zich immers bij momenten de beter van Mercedes, iets waar Sebastian Vettel niet altijd van profiteerde (zo was zijn crash als leider in Duitsland bepalend in het titelgevecht). Afwachten of de Italianen dit jaar wel wat ‘momentum’ kunnen creëren.

… in tegenstelling tot Mercedes

Titelverdediger Mercedes heeft het dan weer wat moeilijker. De Duitse renstal legde in Barcelona wel de meeste rondjes af, maar vond weinig snelheid. Het team van Hamilton en Bottas voerde dan ook een grote aerodynamische upgrade uit tussen de twee testweken door, “maar of dat genoeg is om de Ferrari’s bij te benen, is nog maar de vraag”, vertelde die laatste. “Ferrari heeft duidelijk een goede wagen gebouwd. De Mercedes is ook veelbelovend, maar we moeten nog veel leren over de wagen.”

Bij de concurrentie gaan ze er alvast van uit dat de Zilverpijlen ‘sandbaggen’, trager rijden dan ze werkelijk kunnen dus. De laatste testdagen zagen de tijden van Hamilton en Bottas er alvast een pak gunstiger uit.

Derde hond Red Bull

Red Bull ruilde de fel bekritiseerde Renaultmotor in voor een krachtbron van Honda. Een grote gok – het huwelijk tussen Honda en McLaren was allesbehalve rozengeur en maneschijn – maar een die volgens Red Bull wel goed zal uitpakken. “We hebben veel potentieel, we testten al veel zaken en ik heb een goed oog op het seizoen. Maar de Ferrari’s zijn wel erg snel”, liet Pierre Gasly weten.

Zijn team liet de piloten tijdens de eerste testweek alvast een groot aantal rondjes rijden om de betrouwbaarheid van de Hondamotor te testen (en te bewijzen aan de non-believers). In de tweede week werd dan weer op snelheid gefocust, waarbij de rondetijden alvast veelbelovend – maar nog niet op Ferrariniveau – zijn.

Toppers dichter bij elkaar

View this post on Instagram

Tomorrow.

A post shared by Daniel Ricciardo (@danielricciardo) on

Met een vraagteken achter de titelverdediger, een op het eerste zicht sterkere uitdager en een derde hond die stappen vooruit zet, is het gevecht voor het wereldkampioenschap alvast een pak interessanter op geworden. En ook het middenveld lijkt dichter naar elkaar toe te groeien. Renault wordt alsmaar beter en trok met Daniel Ricciardo een steengoede piloot aan, Haas lijkt snel maar sukkelt met betrouwbaarheid en het nieuwe geld zal ook wel zijn werk doen bij Racing Point (vorig jaar Force India).

McLaren sloot zelfs twee testdagen af met de beste tijd. Al zou het ons niet verbazen indien het om ‘Glory Laps’ zou gaan (rondjes met de beste banden en weinig brandstof aan boord). Ook vorig seizoen draaide Zak Brown er immers zijn hand niet voor om om op deze manier de testresultaten van zijn team gunstig te beïnvloeden. Stoffel Vandoorne liet toen zelfs eens een derde dagtijd noteren en we weten allemaal hoe zijn seizoen verliep …

Hoe dan ook, weinig absolute zekerheden bij aanvang van dit F1-seizoen. Hopelijk zorgt dat voor de nodige dosis spektakel tijdens de eerste race Down Under. In 2018 en 2017 werd de race gewonnen door … Sebastian Vettel in zijn Ferrari.

De kalender voor het seizoen 2019 vind je hieronder: