Live in Genève: Nissan IMQ e-Power

219

Nissan neemt natuurlijk al jaren het voortouw op vlak van elektrificatie met de Leaf, maar op vlak van hybride aandrijvingen liet de Japanse constructeur zich opvallend onbetuigd. Daar komt nu verandering in met deze IMQ Concept en zijn revolutionaire e-Power-technologie, die naar alle waarschijnlijkheid ook in de volgende Juke- en Qashqai-generatie zal belanden.

Nissan introduceert op het Salon van Genève weliswaar de Leaf e+ met grotere 62 kWh-batterij, zo’n (nochtans belangrijke) update volstaat natuurlijk al lang niet meer om – tussen de zowat 136 nieuwe EV’s en plug-in hybrides die er gisteren werden voorgesteld – de headliners te halen. Daarom toverden de Japanners ook deze IMQ Concept tevoorschijn, waarvan vooral de nieuwe e-Power technologie de nodige aandacht verdient.

De crossover, die wellicht al wat designelementen van de toekomstige Qashqai prijsgeeft, koppelt een elektromotor aan een klassieke verbrandingsmotor, net als bij een klassieke hybride, al is de werking ervan wel fundamenteel verschillend. De 1,5 liter-turbobenzine wordt namelijk uitsluitend gebruikt als generator om de batterijen permanent van stroom te voorzien. Net als bij de Mitsubishi Outlander PHEV, dus? Mispoes, deze IMQ is er één van de zelfopladende soort, en laat zich dus nooit ofte nimmer aan de stekker hangen. De aandrijflijn, bestaande uit twee elektromotoren – één op elke as – verdeelt zowat 335 pk en 700 Nm over de vier wielen, en zou tegen 2022 helemaal productierijp moeten zijn. Net op tijd om de volgende generatie Nissan-crossovers van de tegen die tijd onmisbare elektropeut te voorzien…