Live in Genève: de concepts (deel 2)

230

Genève is het jaarlijkse Salon van de innovatie. En onderstaande concept cars zullen dat niet tegenspreken.

Cupra Formentor

Cupra, dat zich (althans, officieel) volledig heeft losgekoppeld van Seat, had ons een ‘eigen’ model beloofd om zijn prille onafhankelijkheid te staven. Ze hebben woord gehouden: hier is de Formentor, als voorbode op een SUV-coupé met een opvallend verzorgd interieur. Onder de motorkap vinden we een relatief bescheiden 1.5 TSI met 150 pk, gelukkig is er ook een bijkomende elektromotor van 105 pk om de sportieve eer van het merk hoog te houden. Mag het ook wat rustiger (en/of ecologischer), dan is de plug-inhybride ook in staat om tot 50 kilometer volledig elektrisch af te leggen.

Mitsubishi Engelberg Tourer Concept

Ook Mitsubishi werpt in Genève een blik op zijn nabije toekomst. Dit (naar een Zwitsers skiresort vernoemd) studiemodel, dat zomaar eens de prelude op een volgende Outlander PHEV zou kunnen zijn, moet bewijzen dat Mitsubishi een compromisloze plug-in hybride kan bouwen die geschikt is voor alle terreinen. De aandrijflijn, die de 2,4 liter-benzinemotor uit de huidige Outlander PHEV aan twee elektromotoren en een batterij van 20 kW koppelt, garandeert een elektrisch rijbereik van 70 kilometer en een autonomie van 700 kilometer.

Concept 508 Peugeot Sport Engineered

Wanneer Peugeot (Sport) zich aan een sportieve hybride waagt, levert het duidelijk geen half werk. De aandrijving van deze Concept 508 Peugeot Sport Engineered bestaat uit een 1,6 liter-turbobenzine van 200 pk en twee ondersteunende elektromotoren, die het systeemvermogen richting 400 pk drijven. Ze halen hun energie uit een lithium-ionbatterij van 11,8 kW, goed voor een elektrische autonomie van 50 kilometer. Ondanks een 0-tot-100-chrono van 4,3 seconden en een topsnelheid van 250 km/u blijft het verbruik beperkt tot 2,1 l/100 km (CO2: 49 g/km). De concept car heeft recht op een verlaagde sportophanging, een directere besturing en grotere remmen om de intrinsieke kwaliteiten van het EMP2-platform maximaal te benutten. Peugeot heeft inmiddels ook bevestigd dat de wagen wel degelijk in productie gaat, tegen eind 2020 zouden de eerste exemplaren van de band rollen.

Smart forease+

Hoewel er vragen rijzen over de levensvatbaarheid van het merk, is smart – in tegenstelling tot pakweg, Ford, Hyundai, Jaguar, Land Rover, Opel en Volvo – wél aanwezig in Genève. Het stelt er zijn forease+ voor, een doorontwikkelde versie van de forease die we vorig jaar in Parijs konden ontdekken. In wezen hebben de Duitsers gewoon een stoffen hoofddeksel over de koets gespannen, dat zich (manueel) opnieuw laat verwijderen.

Toyota Supra GR GT4 Concept

We eindigen deze tweede saloncompilatie met de zoveelste variatie op het Supra-thema. Deze GR Supra GT4 moet de terugkeer van de Japanse constructeur op het circuit inluiden, in aanloop naar zijn deelname aan de 24 Uur van de Nürburgring 2020. In vergelijking met de productie-Supra’s kan deze GT4 rekenen op een aerokit, straffer remgerief en een voor circuitgebruik aangepaste ophanging. De 3 liter grote zes-in-lijn blijft uiteraard van de partij.