Skoda Vision iV gaat eerste elektrische Skoda vooraf

840

Volkswagen kreeg zijn I.D. Buggy, Seat zijn el-Born Concept en Audi zijn Q4 e-tron. Het was dan ook niet meer dan logisch dat ook Skoda een nieuwe EV op MEB-basis in de Zwitserse schijnwerpers mocht rijden. Wat je zoal moet onthouden over deze Skoda Vision iV?

Dat het modulaire MEB-chassis één van de meest veelzijdige technische platformen is voor de bouw van onze toekomstige EV’s, hebben de jongens en meisjes bij Volkswagen inmiddels wel afdoende bewezen. Toch was er in Genève, naast een Volkswagen-buggy, een Seat-middenklasser en een Audi-SUV nog ruimte voor een Tsjechische crossover, die het midden houdt tussen een Octavia en de bij ons niet verkrijgbare Kodiaq GT. Een heel ander verhaal krijgen we wanneer we onder het knalgele kleedje van de 4,66 meter lange Tsjech duiken, met twee elektromotoren die 306 pk afleveren aan de vier aangedreven wielen. Daarmee is de Vision iV in staat tot een spurt van 0 tot 100 km/u in een gezwinde 5,6 seconden, de topsnelheid bedraagt 180 km/u. Om de beloofde WLTP-autonomie van 500 kilometer te behalen, voorziet Skoda een relatief fors batterijpakket met een capaciteit van 83 kWh.

Ruimtewonder

Net als de huidige Skoda-generatie wil ook deze Vision iV een toonbeeld zijn van ruimtelijke ordening, met een royaal bemeten woonkamer en een kofferruim dat minstens 550 liter kan slikken. Het interieur an sich dompelt de inzittenden onder in een volledig digitale wereld, met een schijnbaar zwevend infotainmentsysteem en netjes in de middenconsole weggewerkte smartphones.

Naast de onvermijdelijke (semi-autonome rijhulpmiddelen, die deze Vision iV naar niveau 3 van autonoom rijden loodsen, voorziet Skoda zelfs een ingebouwde hartslagmeter die de bestuurder waarschuwt wanneer zijn cardiologische gezondheid te wensen overlaat. Wat is het volgende, Skoda? Een BMI-meter die onze vetrolletjes analyseert?