Test Ford Edge 2.0 EcoBlue ST-Line: Herkansing

1016

Drie jaar geleden haalde Ford met grote trom de Amerikaanse Edge naar onze contreien, toch verliep het inburgeringsproces eerder moeizaam. Of deze faceliftversie, met krachtigere 2 liter-biturbodiesel en nieuwe achttrapsautomaat, de bakens kan verzetten? AutoBuzz deed de test.

Op de keper beschouwd boert de Europese SUV-verkoop van Ford relatief goed. Vorig jaar zetten de Kuga en Ecosport met respectievelijk 153.000 en 115.000 verkochte exemplaren meer dan behoorlijke verkoopcijfers neer, alleen voor de grotere Edge bleef de teller steken op een schamele… 9.500 eenheden. Niet dat er op het eerste gezicht wat schort aan de genaturaliseerde Amerikaan, want naast een hogere zit en een breedgeschouderd uiterlijk – daar zijn SUV-kopers toch dol op? – beschikt de Edge, in tegenstelling tot de benzineslurpende Infiniti FX35’s en Toyota FJ Cruisers die hem voorafgingen, ook nog eens over aangepaste (diesel-)mechaniek. Neen, zijn grootste deficit moet je eerder in financiële hoek gaan zoeken, waar de Edge zijn prijskaartje van bijna 45.000 euro nog niet helemaal wist te rechtvaardigen. We waren dan ook heel benieuwd of een nog eens vlot 10.000 euro duurdere Edge ST-Line met 238 pk sterke 2.0 EcoBlue-diesel en nieuwe achttrapsautomaat in staat zou zijn om ons – en bij uitbreiding het Belgische SUV-publiek – alsnog op andere gedachten te brengen.

55.000 euro? Daar koop je toch anderhalve Mustang mee?

Jep, daarmee heb je ook meteen begrepen dat deze Edge zich eerder wil meten met de grotere SUV’s uit Ingolstadt en München dan met soortgenoten uit pakweg Sochaux of Hiroshima. Naast de luxueuze Vignale kan je sinds de recente facelift ook opteren voor een sportieve ST-Line, de versie waarmee wij al even mee op date mochten. Bovenop agressiever uitgesneden bumpers en een verlaagde sportophanging krijgt die vooral de nieuwe 2 liter-EcoBlue-motor uit de Ranger Raptor ingeplant, een biturbodiesel die 238 paarden en 500 Newtonmeters in de strijd werpt om de bijna 5 meter lange en 2 ton zware SUV vlot te trekken. Om het verbruik te beteugelen, gooit Ford ook een verbeterd Intelligent All-Wheel Drive in de strijd, dat onder gewone omstandigheden de achteras kan loskoppelen. Daardoor kwamen de bevoegde WLTP-instanties alleszins uit op een meer dan correcte 7,1 liter/100 km, wij sloegen tijdens onze korte kennismaking zowat een liter meer achterover.

Hoort zo’n Amerikaanse SUV niet met een kloeke V6 te komen?

We zouden er inderdaad een boompje kunnen over opzetten – in de States biedt Ford trouwens wel degelijk een ‘echte’ ST-versie aan met een 335 pk sterke 2,7 liter-V6 – maar in het algemeen kunnen we stellen dat de koppelrijke zelfontbrander en de Edge het opperbest met elkaar weten te vinden. Die goede verstandhouding is overigens mede te danken aan de nieuwe achttrapsautomaat, die snel en soepel doorheen zijn verzetten bladert om het gevaarte onder stoom te houden. Daarnaast krijgt deze ST-Line een beduidend directere besturing mee dan zijn wat wollige soortgenoten, een pluspunt dat echter wordt tenietgedaan door de – zeker voor een SUV – te stugge ophanging. Waardoor je je rijgedrag al snel omgooit en deze SUV-vogel begint te rijden zoals hij gebekt is: op z’n Amerikaans.

De nieuwe achttrapsautomaat laat zich, net als bij Jaguar, bedienen via een draaiknop op de middenconsole.

Dan toch maar een Vignale?

Het ligt er natuurlijk aan wat je verkiest, maar wij gaan er vanuit dat de doorsnee Edge-koper nu eenmaal meer op zijn comfort gesteld is dan een op bochten beluste ST-rijder. Een domein waarop de Edge overigens allerminst ontgoochelt, met zowel verwarmde als geventileerde zetels, een audio-installatie van Bang & Olufsen, een digitale en personaliseerbare klokkenwinkel met SYNC3-infotainmentsysteem en de slimme Active Noise Control, die – net als bij een hoofdtelefoon – ruisonderdrukkende golven produceert om rij- en rolgeluiden uit het interieur te weren. De woonkamer an sich is – naar het evenbeeld van de buitenafmetingen – royaal, met voldoende ruimte om een tiental armen en benen comfortabel te laten meereizen. Achterin staat ook nog eens  800 liter aan koffervolume ter beschikking, een cijfer waarvoor zelfs een Skoda Kodiaq (720 liter) vriendelijk bedankt.

In tegenstelling tot de Hyundai Santa Fe, Skoda Kodiaq of Peugeot 5008 bestaat de Ford Edge niet als zevenzitter. Aan kofferruimte daarentegen geen gebrek…

Conclusie?

Hoewel de extra pk’s van de nieuwe 2 liter-biturbodiesel zeker tot aanbeveling strekken, blijft 55.000 euro voor een (weliswaar ruime en technologisch bijdetijdse) SUV een enorme smak geld. Versta ons niet verkeerd: de premiumallures zijn er wel, enkel het logo ontbreekt. En laat dat nu net de reden zijn waarom deze Edge voor eens en voor altijd een buitenbeentje zal blijven…

Technische fiche Ford Edge 2.0 EcoBlue ST-Line
Motor :  
Opstelling en cilinderinhoud : Viercilinder-in-lijn biturbodiesel 1.996 cm³
Vermogen : 238 pk bij 4.000 t/min
Koppel : 500 Nm bij 2.000 t/min
Transmissie :  
Versnellingsbak : Achttrapsautomaat
Aandrijving : Vierwielaandrijving
Wielen standaard : 20″
Banden standaard : 235/55
Chassis :  
Vooras : MacPherson
Achteras : Multilink
Remmen voor : Geventileerde schijven
Remmen achter : Geventileerde schijven
Prestaties :  
0 – 100 km/u : 9,4 sec
Maximumsnelheid : 211 km/u
Verbruik en CO2 :  
Gem. opgegeven verbruik : 5,8 l/100 km
Testverbruik : N.B.
CO2-uitstoot :
149 g/km
Afmetingen :  
LxBxH : 4.808 / 1.981 / 1.692 mm
Wielbasis :
2.849 mm
Koffervolume : 800 – 1.847 liter
Brandstoftank : 69 liter
Leeggewicht : 1.949 kg
Prijs :  
Vanaf : 42.900 euro (2.0 TDCi 180 Trend)
Prijs + opties testwagen : 51.350 euro