Hadden we het vorige week nog over een uitdager op de markt van de grote breaks, dan is deze Audi A6 de gevestigde waarde, samen met de BMW 5 Reeks Touring en de Mercedes-Benz E-Klasse Break. Wagens die Audi het volgens zijn eigen mantra – Vorsprung durch Technik – moeilijk wil maken.

Maar voor we naar het technologische aspect van de A6 gaan, toch nog even het design: daar hoeven we uiteraard geen grote verrassingen te verwachten, de nieuwe gezinsbreak past dan ook netjes in het visuele gareel dat Audi voor zijn modellen uitgetekend, zij het zonder de doorlopende lichtstrip op de kont. Die blijft voorbehouden voor de e-tron, A7 Sportback, A8 en Q8. Het meest opvallende kenmerk is misschien nog de achterpartij met schuin aflopende achterruit, een designtrucje dat de Audi iets sportiever voor de dag moet doen komen dan de verticale (maar anderzijds wel functionele) derrières die je op de meeste breaks aantreft.

Ondanks de iets kortere afmetingen (4,94 meter, – 4 centimeter) en nieuwe kont, behoudt de nieuwe A6 Avant zijn koffervolume van 565 liter. Met de achterzetels naar beneden ontstaat echter een gapend gat van 1.680 liter.

Dubbel display

Dit gezegd zijnde, hadden we beloofd het over de technologie van de nieuwe A6 te hebben. Binnenin maakt de gekende MMI-interface zijn opwachting, inclusief de twee onder elkaar geplaatste displays met aanraakbediening. Met het bovenste bedien je het infotainment, het onderste dient voor comfortfuncties zoals airco, stoelverwarming enzovoort.

Audi A6 Avant
Net als in onder andere de A8 en de A7 Sportback, maakt het MMI-interface zijn opwachting in de A6.

Ook het bedienen van de GPS gebeurt via het onderste scherm, waarbij je niet alleen via een klavier je bestemming kan ingeven, maar ook gewoon kan schrijven. En aangezien het systeem zelfs de hanenpoten van ondergetekende kon lezen, kunnen we best wel stellen dat die technologie goed in elkaar zit.

Het dubbele scherm is dan ook een mooie feature die het sowieso al puike interieur van de Audi echt wel afmaakt, toch blijven wij fan van simpele draaiknoppen voor zaken die je nu eenmaal vaak gebruikt, zoals airco. Dat eist toch iets minder aandacht tijdens het rijden.

Mild hybride

Wij kregen de A6 te pakken in 40 TDI-versie. In de nieuwe Audi nomenclatuur staat dat voor een 2.0 viercilinder dieselmotor, goed voor 204 pk en 400 Nm. Bovendien konden we rekenen op een mild hybride systeem dat de wagen bij het starten een elektrisch duwtje in de rug geeft. Mede dankzij deze technologie besloten we onze testweek met een verbruik van iets meer dan 6 liter per 100 km, allesbehalve slecht voor een grote zakenbreak!

Audi A6 Avant

De 2.0 is vooral een heel soepele en stille motor – in combinatie met de uitstekende demping nauwelijks hoorbaar op de snelweg. Voeg daar het comfortabele interieur en je hebt de ideale wagen voor de langere afstand. En ook de zeventraps automaat werkt mee aan die ervaring … mits je een rustige rijstijl hanteert. Enkel wanneer je hem hard op z’n staart trapt, reageert de automaat wat traag en valt hij enigszins uit zijn rol.

In Ingolstadt claimen ze trouwens dat deze A6 de meest dynamische ooit is. En het moet inderdaad gezegd zijn dat de Audi wat vlotter instuurt en dat je ook wat meer feedback krijgt dan in andere modellen van het merk met de vier ringen. Toch blijft – zoals hierboven ook al gezegd – de A6 eerder imponeren via zijn rijcomfort dan via zijn rijdynamiek.

Audi A6 Avant

Conclusie

Met de nieuwe A6 Avant heeft Audi weer een puike grote break gebouwd. Al moet je daar ook een prijs voor betalen. De 40 TDI begint bij 55.000 euro, ons testmodel klokte af op dik 77.000 euro. De concurrentie uit München en Stuttgart voert een gelijkaardige prijzenpolitiek, dat is zeker waar, maar het blijft een aardige duit. Hoe dan ook, met deze nieuwe A6 is de concurrentie bij de premium zakenbreaks er weer wat groter op geworden.

Technische fiche Audi A6 Avant 40 TDI
Motor :  
Opstelling en cilinderinhoud : Viercilinder turbodiesel 1.968 cm³
Vermogen : 204 pk bij 3.750-4.200 t/min
Koppel : 400 Nm bij 1.750 – 3.500 t/min
Transmissie :  
Versnellingsbak : Zeventrapsautomaat
Aandrijving : Vierwielaandrijving
Wielen standaard : 17″
Banden standaard : 225/60
Chassis :  
Vooras : Multilink
Achteras : Multilink
Remmen voor : Geventileerde schijven
Remmen achter : Geventileerde schijven
Prestaties :  
0 – 100 km/u : 7,8 sec
Maximumsnelheid : 241 km/u
Verbruik en CO2 :  
Gem. opgegeven verbruik : 4,6 l/100 km
Testverbruik : 6,1 l/100 km
CO2-uitstoot :
122 g/km
Afmetingen :  
LxBxH : 4.939 / 1.886 / 1.494 mm
Wielbasis :
2.924 mm
Koffervolume : 565 – 1.680 liter
Brandstoftank : 63 liter
Leeggewicht : 1.770 kg
Prijs :  
Vanaf : 51.800 euro (35 TDI S Tronic)
Prijs + opties testwagen : 77.283,01 euro