Dat er heel wat klassieke wagens fors in waarde stijgen, kan je geregeld lezen in onze ‘Classic‘ rubriek. Maar ook modernere exemplaren blijken goede investeringen. Naar aanleiding van het Salon van Genève becijferde het Engelse bedrijf JBR Capital – dat zich bezighoudt met de financiering van exclusieve auto’s – welke dreamcars die de afgelopen tien jaar in Genève werden voorgesteld het meest in waarde stegen.

Zeldzaamheid is vanzelfsprekend een belangrijke factor in de waardebepaling van de wagens. Het is dan ook logisch dat de nummer 1 uit de lijst slechts in (zeer) beperkte oplage werd verkocht: de Lamborghini Veneno (foto boven). In 2013 schroefden ze er in Sant’Agata Bolognese 5 van in elkaar, waarvan 3 voor klanten. Toen vroeg Lambo 2,6 miljoen pond voor de Veneno, vandaag is de supercar al 7,3 miljoen waard, oftewel een stijging van maar liefst 180 procent.

De Ferrari LaFerrari werd sinds zijn lancering 109 procent duurder.

Ook op de tweede en derde plaats vinden we zeldzaam, exclusief en duur materiaal terug met de Ferrari LaFerrari (109 procent duurder) en de Koenigsegg One:1 (+100 procent). De enige ietwat betaalbare bolide in het lijstje, is de Porsche Cayman GT4 op plaats 6. Sinds zijn lancering in 2015 werd het model 31 procent duurder (van 65.000 naar 85.000 pond).

Niet altijd goede investering

Toch blijkt niet elke sportwagen een goede investering. Voor de in 2013 gelanceerde Maserati Quattroporte vang je vandaag 71 procent minder dan zes jaar geleden. Al bouwde Maserati er wel beduidend meer dan Lamborghini met zijn Veneno, waardoor de exclusiviteitsfactor natuurlijk een pak minder speelt. Ook onder meer de Aston Martin Vantage S (min 45 procent) en de Jaguar F-Type SVR (min 32 procent) zijn vandaag een pak minder waard dan op het moment van hun lancering.

De volledige lijst van JBR Capital kan je hieronder raadplegen. De quizzers onder jullie kunnen op de website van het bedrijf de lijst ook in quizvorm ontdekken.