Twijfelgeval: Leon Cupra R ST

303

Toegegeven, het blijft voorlopig koffiedik kijken naar de onderlinge relatie tussen Seat en het sinds kort onafhankelijke Cupra. Om het pas gelanceerde merk een eigen gezicht te geven, mochten de Spanjaarden op het Salon van Genève met de plug-in hybride Formentor hun eerste ‘eigen’ model voorstellen. Nog geen week later is het al de beurt aan deze Leon Cupra R ST, met een 300 pk sterke 2 liter-TSI en een… Seat-logo?!

Om het nakende afscheid van de huidige Leon wat draaglijker te maken, wordt het leveringsprogramma van de Spaanse middenklasser uitgebreid met een gelimiteerde Cupra R ST-variant. Die herneemt de mechaniek van de Cupra Ateca – de tot dusver enige échte Cupra, voor alle duidelijkheid – bestaande uit de 2 liter-TSI van 300 pk, standaard 4Drive-vierwielaandrijving en een DSG-automaat met zeven verhoudingen, en krijgt voorts een specifieke chassisafstelling mee met nieuwe fuseedragers, die het negatieve camber aanpassen op 2 graden om wat vlotter de hoek om te raken. In rechte lijn afficheert Seat een sprint van 0 tot 100 km/u in 4,9 seconden, de topsnelheid wordt elektronisch beteugeld op 250 km/u.

Uiterlijk is de Leon Cupra R ST vooral te herkennen aan de viervoudige uitlaat die onder de achterdiffusor prijkt, en die samen met de dakspoiler, buitenspiegels en zijschorten uit koolstofvezel voor de sportieve noot moeten zorgen. Ondanks de koperkleurige details die een vleugje Cupra laten doorschemeren, mag je deze Cupra Leon R ST toch eerder beschouwen als een wat praktischere variant van de in 2017 gelanceerde Seat Leon Cupra R (foto onder), die – in het pre-WLTP-tijdperk – nog 340 pk uit zijn 2 liter-turbobenzine wist te schudden. Of een Golf R Variant met een Spaans paspoort, al houdt ook die Duitse neef nog 10 extra pk’s achter de hand. De eerste exemplaren van de Leon Cupra R ST zouden deze maand nog bij de Belgische dealers moeten staan, om tegen het najaar alweer plaats te maken voor een volledig nieuwe Leon-generatie.