Vanmorgen trok Tesla het doek van zijn nieuwste model: de Model Y, oftewel de compacte SUV van het merk. Daardoor kan je met de modelnamen van Tesla het cijferwoord ‘S3XY’ maken, een woordgrapje waar Elon Musk al een tijdje mee in zijn hoofd zit, al komt bij ons toch vooral het woord ‘herkenbaar’ op wanneer we naar de Model Y kijken.

Bij een eerste inspectie blijkt immers meteen dat de Model Y designmatig een hoge Model 3 is, eerder dan een kleine Model X. Een echte verrassing is dat niet, aangezien de compacte SUV zijn platform deelt met de kleine berline van Tesla. Waardoor we meteen ook de Falcon Wing-deuren van de Model X mogen vergeten …

Nee, dan herkennen we eerder het lijnenspel uit de Model 3 die we sinds enkele weken in ons Belgenlandje mogen verwelkomen. En binnenin neemt de compacte SUV het gehele interieur van de Model 3 over, inclusief 15 inch infotainmentscherm waarop alle informatie wordt gebundeld.

Vier aandrijflijnen

Ook de aandrijflijnen komen rechtstreeks uit de Model drie, met de Long Range met achterwielaandrijving (540 km autonomie), de Long Range Dual Motor (vierwielaandrijving, 505 km autonomie) en de Performance (vierwielaandrijving, 480 km autonomie en 0 naar 100 in 3,7 seconden) varianten die vanaf de lancering in 2021 beschikbaar zijn. Later komt daar de Standard Range versie bij, die in de Verenigde Staten beschikbaar is aan een prijs van 39.000 dollar (iets minder dan 35.000 euro) en een autonomie heeft van ongeveer 340 km.

Vel gelijkenissen dus, maar toch toont de compacte SUV zich een pak praktischer dan zijn berlinebroer. Zo biedt hij optioneel plaats aan zeven inzittenden via een derde zitrij en kan je tot 1.840 liter stockeren in de koffer.

Tesla opent de bestellingen voor de Model Y nu al, productie is gepland voor 2021.