Seat heeft al een Arona, Skoda krijgt binnenkort een Kamiq. Qua timing bewandelt de technisch gelijkaardige Volkswagen T-Cross dus de gulden middenweg, al wil de afgeleide uit Wolfsburg vooral het excentrieke buitenbeentje van de bende zijn. Een vrolijke Volkswagen dus, maar… werkt dat wel?

Sinds Volkswagen in 2016 zijn eerste Tiguan op MQB-basis introduceerde, krijgen ze de SUV’s nauwelijks aangesleept. Voor zover we de tel niet zijn kwijtgeraakt, heeft de Volkswagen-groep intussen al 21 SUV’s (!) in de aanbieding, waarbij de onderlinge verwantschap tussen de Seat-, Skoda- en Volkswagen-derivaten vaak van bij de eerste oogopslag duidelijk is. Dat geldt echter niet voor deze T-Cross, een hippe stadsvogel die weliswaar zijn fundamenten deelt met de Seat Arona, maar – dixit Volkswagen – toch op een heel andere manier in het leven staat. Om dat uit te zoeken, trokken we naar het zonovergoten Mallorca, waar we de kleinste aller Volkswagen-SUV’s al eens duchtig aan de tand konden voelen.

Fris en monter

Bij aankomst op de Balearen bleek meteen welk vrolijk vlees we in de kuip hadden: daar waar de meeste luchthavenparkings propvol grijze Volkswagens staan, schotelde de Duitse constructeur ons dit keer een palet aan fleurige lentekleuren voor, gaande van het originele Makena Turquoise tot en met het bijzonder on-Duitse Energetic Orange (let op de bijpassende velgen!) van onze testwagen. Zou het succes van de vaak wat minder serieuze Franse SUV’s er misschien voor iets tussenzitten? Wat de achterliggende reden ook moge zijn, het maakt van de T-Cross zonder meer de meest ludieke onder de Volkswagen-SUV’s. En daar kunnen we alleen maar vrolijk van worden.

Ondanks de speelse uitstraling hamert Volkswagen erop dat de kleine hoogpoter ook heel wat rationele troeven kan uitspelen. In vergelijking met de Volkswagen Polo, die nochtans hetzelfde MQB A0-platform als basis gebruikt, is de T-Cross bijvoorbeeld zo’n 5,5 centimeter langer (4,11 meter), maar vooral ook 13,8 centimeter hoger. Dankzij de hoger geplaatste voorzetels is de zitpositie ook zo’n 10 centimeter hoger dan in de Seat Arona, een aanpassing die zich achterin dan weer vertaalt in aanzienlijk meer ruimte voor voeten en benen. Heb je die ruimte niet meteen nodig (wanneer je enkel twee kleine koters te vervoeren hebt bijvoorbeeld), dan laat de achterbank zich bovendien over een afstand van 14 centimeter verschuiven om tot 455 liter aan laadvolume te creëren. Diezelfde achterbank laat zich overigens ook volledig neerklappen in een 60/40-verhouding, mocht je het maximale stouwvolume van 1.281 liter optimaal willen benutten. En da’s behoorlijk veel voor een SUV van dit formaat, zelfs een 12 centimeter langere T-Roc doet nauwelijks beter.


Typisch trucje: De T-Cross krijgt, net als heel wat andere recente SUV’s, een doorlopende reflectorband achteraan om de wagen optisch breder te doen ogen.

Krenterig

Bovenop die functionele merites pakt de T-Cross ook uit met een op het eerste gezicht aangename woonkamer. Alsof Volkswagen plots het kleurpotlood heeft ontdekt, kan je ook binnenin een aantal persoonlijke accenten leggen, waarbij zowel het dashboard als de middenconsole voor een frivole noot mogen zorgen. Voor de valse noot zorgen de harde plastics op het dashboard en de deurpanelen, die net als bij de T-Roc overvloedig aanwezig zijn. Het zit solide in elkaar, daar niets van, maar voor een auto die het vooral op hippe yups gemunt heeft, hadden de gebruikte materialen best wat minder krenterig gemogen. Gelukkig weten de knappe Active Info Display-tellerpartij, de Beats-geluidsinstallatie en de sfeerverlichting de meubelen nog enigszins te redden.

Ook als diesel

Bij zijn lancering valt de T-Cross uitsluitend met 1.0 TSI-turbobenzines te bestellen, zij het in twee vermogensversies. Naast de 95 pk sterke instapper, die het met een manuele vijfbak moet zien te rooien, is er ook een 115 pk-versie met zes verzetten of een automatische DSG-transmissie met zeven verhoudingen. Later wordt het gamma vervolledigd met de 1.5 TSI (150 pk) en één dieselvariant: een 1.6 TDI met 95 paarden. Zoals verwacht laten alle versies zich louter op de voorwielen aandrijven, voor vierwielaandrijving verwijst Volkswagen je graag door naar de grotere T-Roc.  

Voor onze eerste kennismaking op Spaanse bodem kozen we zonder aarzelen voor de krachtigste 1.0 TSI-driecilinder in combinatie met de automatische DSG-bak (basisprijs: 22.125 euro). Een tandem die zijn strepen al langer verdient in ander VW-, Skoda- en Seat-gerief, die wat meer souplesse aan de dag legt dan de wat amechtige instapversie, en die bijgevolg absoluut je voorkeur hoort te genieten wanneer je leven zich niet volledig afspeelt binnen de stadsmuren. Bovendien is het normverbruik (4,9 liter/100 km, 112 g CO2/km) identiek, en de meerkost (+ 960 euro voor de versie met manuele zesbak) relatief beperkt.

Onderweg

Op het bergachtige traject dat we de T-Cross in Mallorca voor de wielen schoven, toonde onze T-Cross zich als een meegaande en makkelijk te besturen hoogpoter – exact zoals het een VW betaamt. De hogere zitpositie resulteert in een uitstekende visibiliteit rondom, terwijl het uitgebreide veiligheidsarsenaal – met standaard dodehoekcontrole, rijvakbewaking en automatische noodremfunctie met voetgangerherkenning – zowel het gebruiksgemak als je gemoedsrust ten goede komen. In rechte lijn voelt het SUV’tje ook vlotter aan dan zijn 0-tot-100-chrono van 10,2 seconden doet vermoeden, een pluim die op de hoed mag van de snel oppikkende DSG-bak en de aanstekelijke roffel van de kleine driecilinder. Ondanks het capabele chassis – met McPhersons voor- en een torsieas achteraan – blijft de rijbeleving niettemin wat afstandelijker dan bij een Mazda CX-3 of een Ford Fiesta Active, maar het tegelijkertijd intuïtieve en reactieve Discover Media-infotainmentsysteem en zijn talloze connectiviteitssnufjes zal Volkswagen wellicht toch meer punten opleveren bij het beoogde doelpubliek.

Conclusie

Alles in acht genomen verlegt deze Volkswagen T-Cross geen grenzen in het stilaan overbevolkte segment van de stads-SUV’s, maar hij kleurt wel blijmoedig buiten de Duitse lijntjes. Bovendien weet de T-Cross zijn compacte verpakking optimaal te benutten, in die mate zelfs dat hij een waardig alternatief vormt voor de duurdere T-Roc. Dat de T-Cross op zijn beurt gecounterd wordt door de goedkopere Seat Arona (vanaf 16.590 euro) en Skoda met de op stapel staande Kamiq een zo mogelijk nog groter ruimtewondertje heeft beloofd, laten ze bij Volkswagen echter niet aan hun hart komen: deze T-Cross compenseert ruimschoots met z’n looks en zijn extraverte karakter. En laat dat nu exact de eigenschappen zijn die de Franse SUV’s groot hebben gemaakt…

Technische fiche Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115 pk
Motor:  
Opstelling en cilinderinhoud : Driecilinder-turbomotor 999 cm³
Vermogen: 115 pk bij 6.000 t/min
Koppel: 200 Nm van 2.000 tot 3.500 t/min
Transmissie:  
Versnellingsbak: Zeventrapsautomaat (DSG)
Aandrijving: Voorwielaandrijving
Wielmaat: 16″
Banden: 205/60
Chassis:  
Vooras: McPherson
Achteras: Torsieas
Remmen (voor): Geventileerde schijven
Remmen (achter): Volle schijven
Prestaties:  
0 – 100 km/u: 10,2 sec.
Topsnelheid: 193 km/u
Verbruik en CO2:  
Gem. opgegeven verbruik: 4,9 l/100 km
Gem. testverbruik: N.B.
CO2-uitstoot:
112 g/km
Afmetingen:  
LxBxH : 4.108 / 1.760 / 1.584 mm
Wielbasis:
2.550 mm
Volume koffer: 455 – 1.281 liter
Brandstoftank: 40 liter
Gewicht: 1.250 kg
Tarief:  
Vanaf: 19.975 euro (1.0 TSI 95 pk)
Prijs + opties testwagen: 23.825 euro (1.0 TSI 115 pk Style)